Lager åndelig oppfølger til Planescape: Torment

Brian Fargo-studioet InXile står bak prosjektet. Chris Avellone er ikke involvert.

Mandag fortalte vi om hvordan Planescape: Torment-forfatteren Colin McComb plutselig begynte å skrive svært detaljert om sine planer og ønsker for en spirituell oppfølger til rollespillklassikeren. I en uttalelse til Eurogamer har han siden bekreftet at han faktisk er i startgropa når det kommer til utviklingen av det nye spillet, og at spente fans nok må vente en stund på spillet, som så vidt har entret førproduksjonsstadiet. Faktisk er det så tidlig at McComb og gjengen fortsatt jobber med å sette sammen et helhetlig team.

'Gjengen' refererer da til Brian Fargo-selskapet InXile. Observante nett-trålere på RPGCodex fant i helgen ut at utvikleren har sikret seg rettighetene til navnet Torment.

I en kommentar til Eurogamer bekrefter Fargo at noe er i gjære, og at han samtidig er svært imponert over nettgraverne:

– Jeg bøyer meg i støvet for Codex-gjengens detektivarbeid. Det er mange andre biter av denne prosjektpaien som jeg ikke kan snakke om enda, noe som hindrer meg fr aå kommentere ytterligere. Jeg må få de andre elementene organisert slik at du fullt ut kan forstå detaljene, teamet, tilnærmingen og grunnen først. Det kommer mange hyggelige overraskelser i tiden fremover, men jeg hadde ikke tenkte å snakke om dette helt enda, forteller Fargo.

Planescape: Torment.

Har Chris Avellones velsignelse

De fleste assosierer nok Obsidians Chris Avellone med Planescape: Torment. Avelone var hoveddesigner og forfatter av 1999-klassikeren, og snakket svært ivrig om planer for et nytt spill i samme gate tidligere i sommer, men skal på nåværende tidspunkt ikke være involvert i Fargo og McCombs spirituelle oppfølger. McComb har dog snakket og diskutert prosjektet inngående med den gamle, og har sikret seg hans velsignelse til å jobbe videre med Torment.

– Jeg fortalte Chris at jeg ikke kom til å jobbe på et Torment-spill uten hans godkjennelse. Vi snakket om det litt, og han fortalte meg at han var helt komfortabel med at jeg gikk videre uten han, forteller McComb.

– Han gav meg sin ettertrykkelige velsignelse.

Avellone skal for tiden være svært opptatt med Obsidians rollespill, Project Eternity. Kickstarter-spillet søker å gjenskape stemningen og dybden i de hyllede rollespillene fra Infinity Engine-æraen, eksempelvis Baldur's Gate, Falout og Planescape: Torment.

– Jeg vil ikke distrahere ham fra et prosjekt som er svært viktig for studioet. Med det sagt blir jeg svært glad – nei, vent, overlykkelig – om han hopper ombord, uansett i hvor stor grad.

Hvordan spillet skal finansieres er ikke klart, men McComb utelukker ikke Kickstarter.

Les også: Får vi et nytt Planescape: Torment-spill? Les også: Kommentar: Lages det ordentlige rollespill lenger?

Siste fra forsiden