Feature

De norske indie-spillene

Vi har sett nærmere på noen av de norske spillene under årets SpillExpo.

Norske spill er i vinden som aldri før, og når norske utviklere ikke får tildelt store pengesummer fra Norsk Filminstitutt, får enkeltspill overraskende oppmerksomhet i utlandet. Det at Norge nå har fått sin første store spillmesse i form av SpillExpo som ble avholdt for noen uker tilbake er bare enda et tegn på at dataspill er i ferd med å innta en posisjon som en viktig del av norsk kultur.

Gamer.no var selvfølgelig tilstede i messehallen i Lillestrøm, og selv om store selskaper som Sony, Ubisoft, EA og Nintendo ikke var beskjedne når de skulle vise fram sine nyeste utgivelser, var det de norske spillene som fattet vår interesse aller mest. Vi fikk se flere spennende titler i aksjon på messegulvet, og her er noen av de mest interessante spillene som ble vist fram på SpillExpo.

Teslagrad.

Teslagrad

Teslagrad er et sideskrollende spill i samme stil som Braid og Limbo, hvor man tar kontroll over en ung gutt som må legge ut på et eventyr litt utenom det vanlige. I Teslagrad er den lille gutten det siste gjenlevende medlemmet av en eldgammel orden, og på vei gjennom denne ordenens tårn må man bruke en rekke ulike «Tesla»-verktøy for å overleve massive bosser (som for eksempel en traktor-dinosaur-hybrid), og andre uhumskheter.

Dette «Tesla»-verktøyet lar deg i utgangspunktet gi ulike magnetiske egenskaper til en rekke gjenstander i spillverdenen, som igjen vil påvirkes av andre objekter. Det er egentlig svært enkel fysikk som påvirker spilleren og omgivelsene i Teslagrad: Like elementer støtes fra hverandre, mens ulikheter tiltrekkes. Istedenfor pluss og minus har man rødt og blått for å representere de to polene.

Teslagrad.

På denne måten vil man kunne sende gjenstander flyvende gjennom luften og bruke magnetisme for å åpne nye veier i den steampunk-aktige verdenen. Gåter og fiender befinner seg overalt i tårnet, og med en svært troverdig fysikkmotor og spillets unike visuelle preg er Teslagrad virkelig noe utenom det vanlige.

Teslagrad er med andre ord et spill som har mye potensiale, og med flere spennende krefter som fremdeles ikke har blitt vist frem, som blant annet muligheten til å teleportere over korte avstander, kan dette bli riktig så bra når spillet slippes i februar 2013.

Les mer om Teslagrad på utviklernes blogg.

Shadow Puppeteer.

Shadow Puppeteer

Shadow Puppeteer er et gåtebasert plattform-eventyr som lar to spillere samarbeide i rollene som gutt og skyggegutt. Premisset er svært enkelt: Når en gutt og hans tidligere adskilte skygge gjenforenes må de samarbeide for å overvinne den onde skyggemesteren som har skumle hensikter.

Selv om de har funnet tilbake til hverandre henger noe av skyggemesterens magi fortsatt igjen, og de to ulike versjonene av gutten kan dermed operere uavhengig av hverandre. Der den ekte gutten kan løpe fritt rundt i tre dimensjoner, er skyggen låst til den todimensjonelle skyggeverdenen – noe som resulterer i at han kun kan hoppe omkring i bakgrunnen av spillets ulike nivåer. Samtidig er han avhengig av andre skyggegjenstander å forholde seg til, og i et av de første nivåene i spillet må man for eksempel ta i bruk månelyset og de skyggene det kaster for å ta seg fram.

Shadow Puppeteer.

Samspillet mellom de to guttene er viktig, men først og fremst er det den ekte gutten som må sørge for at skyggen kommer seg trygt forbi de utfordringer som venter. Den ekte gutten kan for eksempel gå rundt et hus, mens skyggegutten er nødt til å klatre opp på taket for å komme seg forbi. Andre ganger sperrer store røyksøyler veien for skyggen, og da er det opp til den ekte gutten å tette igjen skorsteinen for å slippe skyggen fram.

Etterhvert vil man også bevege seg innendørs, og da må månen vike plass for andre lyskilder som stearinlys og lykter. Det at lyskildene endres legger opp til stadig nye måter å løse utfordringer på, og enkelte lyskilder kan man til og med manipulere og flytte på slik man selv ønsker.

Shadow Puppeteer ligger an til å bli et kløktig gåtespill, og med sitt spennende konsept, artige design og fokus på samarbeid mellom to spillere er det ikke utenkelig at dette kan bli meget interessant når spillet lanseres for både Xbox Live Arcade og Steam i mars 2013.

Les mer om Shadow Puppeteer på spillets hjemmeside.

Owlboy.

Owlboy

Owlboy har lenge vært en av det mest profilerte titlene i Norge, og med sin spektakulære visuelle stil og en nominasjon fra Independent Games Festival i ryggen sikter det Askøy-baserte studioet D-Pad Studio mot stjernene.

Owlboy handler om en uglegutt som etter å lenge ha vært landsbyens mobbeoffer plutselig en dag får mulighet til å vise seg fram som en helt. Sjørøvere angriper den svevende byen og ved hjelp av helt spesielle evner, deriblant muligheten til å fly og bære med seg ulike medhjelpere, blir det opp til uglegutten Otus å stoppe de blodtørstige piratene.

Owlboy.

Flyingen er kanskje det viktigste aspektet i Owlboy, og denne egenskapen gjør at man kan bevege seg fritt rundt omkring i spillets mange fargerike omgivelser. Man må blant annet ta seg gjennom et elgammelt tempel, hvor gåter, fiender og naturlige trusler venter rundt enhver sving. Gåtene jeg fikk prøve meg på var ikke spesielt vanskelige, men det var allikevel svært tilfredsstillende å finne løsningen, se en port åpne seg og fly ut på den andre siden. Samtidig har man til stadighet med seg en eller flere kompanjonger som kan skyte prosjektiler på fiendene, og da er man plutselig nødt til å styre mange ting samtidig.

Spillets grafiske særpreg er heller ikke til å komme utenom, og dette alene kan være grunn god nok til å ta en nærmere kikk på Owlboy når det omsider vil lanseres for PC og Xbox 360.

Les mer om Owlboy på spillets hjemmeside.

Les også vår omfattende sniktitt av ambisiøse Among the Sleep, som vi fikk prøvd under messen.

Siste fra forsiden