DayZ-skaperen Dean Hall har i et blogginnlegg meldt fra om at det etterlengtede spillet kan bli litt utsatt. Opprinnelig var planen å slippe en tidlig alpha-utgave av spillet innen jul – faktisk hevdet Hall tidligere i år at det måtte ut før jul – men drastiske endringer kan føre til at utvikleren bommer på lanseringsmålet.
– Vi jobber fremdeles mot et mål om å slippe det første grunnlaget før året er omme. Men om nødvendig kommer vi til å endre lanseringstidspunktet. Vi kommer ikke til å ofre prosjektet for den kortsiktige vinningen det er å ikke utsette, forteller Hall i blogginnlegget.
Dersom lanseringen glipper, kommer Hall og gjengen til å diskutere dette offentlig. En ydmyk Hall legger i så fall skylden på egne skuldre, og kommer til å ta ansvar for det han kaller dårlig planlegging.
Å utsette har blitt en mulighet på grunn av massive endringer i spillarkitekturen. Endringene innebærer blant annet flytting fra å være klientbasert til å bli serverbasert, slik kutyme stort sett er i større onlinespill.
– På mange måter kan en si at DayZ kjører på en ny utgave av spillmotoren. Selv om grafikken ser lik ut (akkurat nå), skjer det drastiske omskrivinger bak karosseriet, forklarer Hall.
Grunnlag først, så iterering
Planen for utviklingen av den frittstående utgaven av DayZ har hele tiden vært å slippe et tidlig grunnlag – alpha-utgaven – og deretter bygge på dette over en tidsperiode.
– Vi har bundet oss til en utviklingsperiode på minst 12 måneder etter denne første lanseringen. Vårt mål nå er først og fremst å lage et godt grunnlag å bygge videre på, og å bruke tiden på å forbedre mekanikkene med solid og kvalitetssikker utvikling. Den første «build»-en blir en test på om grunnstrukturen virker.
Hall forteller også litt om hvordan prosjektet ligger an, og hva planene er videre. Lanseringen vil skje via Steam, kontrollene har blitt endret etter inspirasjon fra Minecraft, animasjoner har blitt forbedret, og arbeidet med å forbedre kartet er godt underveis. Resten av utviklingens planer og detalger kan du lese om i blogginnlegget.
Da vi slo av en lang prat med Dean Hall tidligere i år la han ut om stort og smått. Blant annet beskrev han i detalj ønsket om å la spillerne få underjordisk tumleplass der de skulle kunne bygge egne bosted og allianser.
Les også: Intervju med Dean Hall - Del 1 Les også: Intervju med Dean Hall - Del 2