Oppdatering (14:17): En tidligere EA- og DICE-ansatt hevder i etterkant av Söderlands uttalelser at det er kjent i Stockholms utviklermiljø at DICE jobber med Mirror's Edge 2. Informasjonen kommer fra Benjamin Cousins, som nå jobber som for ngmoco i Sverige, i en tweet. Vi etterlyste en kommentar fra EA, men de ønsket ikke å kommentere saken.
Opprinnelig sak følger
I et intervju med Official Xbox Magazine forteller EA Games’ nestleder Patrick Söderlund at DICE-gjengen ikke bare jobber med Battlefield for tiden.
Spillbladet spurte Söderlund om det er vanskelig å rettferdiggjøre risikofylte prosjekter slik som Mirror’s Edge når etablerte serier selger godt, hvorpå Söderlund svarte med et slags ’tja’.
– Vel, det kommer an på. Kanskje er det vanskelig og kanskje er det ikke vanskelig. Det er også viktig for oss – DICE-gjengen har omtrent 300 folk i Stockholm-studioet nå, og ikke alle jobber med Battlefield-relaterte ting. Og det er et bevist valg, for vi ønsker ikke å være en Battlefield-fabrikk, forteller Söderlund.
EA-nestlederens uttalelser føyer seg godt inn under rykter som gikk sin seiersgang tidligere i år. Ryktene kom etter at en tidligere DICE-ansatts CV listet opp et hemmelig prosjekt som skal ha vært under utvikling siden november 2010.
Populær spillmotor
DICEs Frostbite 2-motor har blitt, og kommer til å bli, brukt i en rekke EA-spill. Nyutgitte Need for Speed: Most Wanted og Medal of Honor: Warfighter benytter seg begge av motoren, mens BioWare jobber med motoren som utgangspunkt både i neste Mass Effect-spill og i kommende Dragon Age III: Inquisition.
Svenskene har selv jobbet iherdig med utvidelsespakker til fjorårets skytespillsuksess, Battlefield 3, det siste året. Så langt har tre av totalt fem planlagte pakker blitt sluppet; den neste pakken, Aftermath, slippes mot slutten av måneden.
Tidligere i år ble det også klart at studioet jobber med Battlefield 4, planlagt for utgivelse allerede neste høst.
– Vil ha mer Mirror's Edge
Det siste spillet undertegnet det svenske utviklerstudioet som ikke er en del av Battlefield-serien var Mirror’s Edge i 2008 – et spill som fikk mye oppmerksomhet for å prøve seg på noe helt nytt innen førstepersonsjangeren: parkourløping med hopp og sprett mellom vegger og tak, og minimalt med skyting. Også den rene estetikken fikk mye skryt av både presse og spillere.
På tross av god mottakelse greide ikke spillet å selge til forventningene. DICE hadde håpet på å nå et salg på tre millioner eksemplar, men ifølge tall fra 2010 har de «kun» greid å selge over to millioner.
Likevel har både EA og DICE bedyret at Mirror's Edge-merkevaren ikke er avlivet. I flere år nå har vi hørt murringer om at EA og DICE ønsker å slippe mer Mirror's Edge. Senest i juli fortalte EAs Frank Gibeau at Mirror's Edge er på listen over spill utgiveren ønsker å se mer av. DICE skal visst nok ha jobbet med en prototype til en Mirror's Edge-oppfølger tidligere, men videre utvikling ble avbrutt av EA.
Les også: Battlefield-utvikler pusler med nytt konsept Les også: Anmeldelse: Battlefield 3: Close Quarters