Ifølge et intervju med CVG (via Polygon) kommer det frem at Tom Quinn, mannen bak den gyroskopiske bevegelseskontrolleren som ble brukt i Nintendo Wii, møtte både Sony og Microsoft allerede i 2001 for å høre om de var interesserte i teknologien. De to selskapene skal ha oppført seg heller uhøflig i møtene.
– Lukket øynene
I møtet med Sony skulle Quinn møte Ken Kuturagi, mannen som stod bak PlayStation.
– Jeg kommer aldri til å glemme møtet med Sony. Vi var i et knøttlite rom med en stor PC-prosjektor. Kuturagi kom inn, introduserte seg selv, satte seg ned og – jeg sverger på at dette er sant – lukket øynene fra det øyeblikket jeg begynte å snakke om teknologien. Han åpnet ikke øynene igjen før jeg var ferdig, forteller Quinn.
– Det var ukomfortabelt, veldig ukomfortabelt, men jeg spurte likevel om å få tilbakemelding. Kuturagi svarte ’vel, kan du produsere dette for femti cent?’
Microsoft skal ikke ha vært stort bedre:
– Holdningen deres var at de selv kunne gjøre en bedre jobb med bevegelseskontroller om de bestemte seg for å gjøre det. Jeg mener, de var rett og slett uhøflige. Faktisk var det så ille at en av møtedeltakerne kom til meg etterpå for å beklage seg på vegne av de andre. Jeg husker han sa at det ikke var slik Microsoft burde behandle potensielle partnere.
– Noen fra Nintendo var skeptiske
Etter disse bedrøvelige møtene med Sony og Microsoft fikk Quinn et møte med Nintendo. Selskapet lå ikke kjempegodt an etter Nintendo 64 og Game Cube, og var åpne for mer radikale idéer, hevder CVG. På den tiden hadde selskapet seks oppnevnte ledere som skulle ta kontroll over driften. Atsushi Asada var leder for dette lederutvalget, mens Saturo Iwata fikk rollen som president. Selv om Quinns møte med Nintendo også ble et dramatisk møte, endte det hele godt:
– Omtrent tjue minutter inn i presentasjonen min, stoppet Atsushi Asada meg og ba om å få snakke med de andre. […] De begynte å snakke sammen foran meg, og det utviklet seg til en opphetet diskusjon. Jeg fikk høre av Yoshida [Quinns investor, journ.anm] at noen av Nintendo-sjefene var skeptiske til idéen om bevegelserskontrollere, mens andre var helt solgt.
– Og så, midt i denne opphetede debatten, bjeffet Asada ett eller annet. Det ble helt stille. Og det var det. Han bestemte seg for å bruke vår patent, og for å kjøpe en del av selskapet, erindrer Quinn.
I årene etter Nintendo Wii etablerte Mario-selskapet seg nok en gang som en industrileder. Med over 97 millioner solgte konsoller siden lanseringen i 2006 har Nintendo Wii solgt desidert mest i den nåværende konsollgenerasjonen.
Nintendo slipper sin nye konsoll, Wii U, den 30. november.
Les også: Vi har prøvd Wii U Les også: Blogg: Farvel, kjære Wii