Intervju

– Det handler om god musikk

Charles Hazelwood og Orvar Säfström snakker om spillmusikk-konserten SCORE.

1: Side 1
2: Side 2

Spillmusikk har blitt både større og bedre de siste årene, og nå for tiden er det mye spillkomponister kan få til som de ikke kunne gjøre tidligere. En positiv konsekvens av dette er at det har blitt vanligere å arrangere konserter der store orkestre spiller kjente og kjære spill-låter. Konsertserien Play! A Video Game Symphony har gjestet Norge i 2007 og 2009, og i år gjester spillmusikken Trondheim.

Konsertarrangementet SCORE ble avholdt den 8. november i Olavshallen, og her ble det framført både gammel og ny spillmusikk. Konferansier og initiativtaker er Orvar Säfström, som sammen med Magnus Johansson har arrangert lignende konserter i Sverige siden 2006. Med seg på laget har de komponist Charles Hazlewood, kjent fra en rekke BBC-programmer om klassisk musikk.

– Da vi begynte å planlegge den første konserten i 2005 var det fantastisk i seg selv at det ble arrangert en spillkonsert, forteller Säfström. Nå har det vært så mange i Sverige at man begynner å forstå at det finnes ulike typer konserter der spillmusikk er sentralt. Med denne konserten ønsker vi å bringe spillmusikken til et større publikum, samtidig som vi lar de spillinteresserte få oppleve symfonisk musikk med et stort orkester.

Musikkformidling og -deling er viktig for Charles Hazlewood. Vis mer

Fra klassisk til dataspillmusikk

Under Play!-konserten i 2009 var det et studentorkester som holdt konsert i Ekeberghallen i Oslo. Dette var nok ikke det mest egnede lokalet, og konserten var i tillegg preget av tekniske problemer. Denne gangen har Trondheims eget symfoniorkester tatt på seg oppgaven å bringe ulike spillmusikk-klassikere til live, godt hjulpet av Charles Hazlewood.

– Min musikkinteresse er umåtelig stor, så i en gjennomsnittlig uke kan jeg gå fra å dirigere Mozart på mandag til å jobbe med et afrikansk damekor på onsdag. Jeg tror at musikk er et universalt språk, og avkrefter at du ikke kan like drum-n-bass hvis du også liker Beethoven. Det er latterlig å tro noe annet, påpeker Hazlewood.

Til tross for at han aldri har rørt et dataspill selv fascineres Hazlewood av spillmusikken, og mener at arrangementer som SCORE beviser at det ikke finnes slikt som høykultur og lavkultur. Hans mangel på kunnskap om dataspill lar han fokusere på musikken som skal fremføres. Musikken, mener han, kan bygge bro mellom mennesker på tvers av interessefelt.

– Jeg elsker repertoaret vi har i kveld og jeg elsker det dette arrangementet står for. Det er et tappert forsøk på å skape nye møter med et orkester som folk kanskje ikke er vant til. Det finnes ikke noe lignende den kroppslige følelsen man får av å være i et rom med et stort symfoniorkester. Det er en utrolig opplevelse, som både er individuell og kollektiv. En symfoni er toppen av lagarbeid, langt høyere opp enn fotball eller cricket, og det er en glede å kunne bringe symfoniopplevelsen til mennesker som kanskje aldri ville satt sin fot i en konsertsal.

Det skal gjøres riktig

Orvar Säfström er mest kjent i Sverige som programleder for Filmkrönikan, men har i den siste tiden skiftet fokus i retning dataspill og spillkultur. Han mener det er godt å ha Hazlewood med på laget, slik at én mann kan fokusere på å få det beste ut av orkesteret, mens han selve kan plukke ut spillene og lydsporene som skal representeres på konsertene. Det er viktig at et slikt arrangement gjøres på riktig måte av riktige mennesker, slik at publikum får den beste opplevelsen tenkelig.

Orvar Säfström, konsertens produsent og konferansier. Vis mer

– Dette er ett av få tilfeller der publikum kjenner musikken bedre enn orkesteret gjør. Man kan altså ikke jukse seg fram til enkle løsninger, for publikum kommer til å merke det. Vi tolker jo selvsagt og gjør om på detaljer om vi må, men vi husker alltid på at vi ikke må undervurdere publikum.

– Mange tror at denne musikken spiller seg selv og at orkesteret kommer til å få en enkel uke med øving og fremføring, men slik er det ikke, skyter Hazlewood inn. – Musikken er lett på tå og kan skifte retning når som helst. Det er litt som om stykkene har AD/HD.

Les også
THQ-eigedelar er nå solgt
1: Side 1
2: Side 2
Ledige stillinger

Kommentarer (9)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
SpecR
12 år siden

Jeg var på konserten. Det var magisk!

Men, når jeg leser denne teksten blir jeg nesten litt provosert.

"Folk spør for eksempel hvorfor vi ikke spiller musikk fra Ace Combat, hvorpå jeg svarer at det er jo bare japansk popmusikk med gitarsoloer. Hvordan skal man kunne spille det i et fullt orkester?"

Da vet tydeligvis ikke Johansson hva han prater om:

http://youtu.be/4HGQS5XSoJ4

http://youtu.be/oDUKnSC_ofw

http://youtu.be/KmIWjJ8cz18

 

Store deler av musikken i spillene er jo faktisk skrevet for symfoniorkester.

"The Ace Combat series is known for its dramatic soundtrack, particularly in later installments of the game where full orchestras, such as the Warsaw Philharmonic Orchestra, are used."

"Several soundtracks were done by Trinity Boys Choir and Bulgarian Symphony Orchestra."

Okapi
12 år siden

Tidvis føler jeg at spillmusikk har gått litt baklengs, egentlig. Jeg kan en hel haug med melodier fra NES- og SNES-spill, til dels PlayStation, men av de siste par generasjonene føler jeg det er langt mindre som fester seg. Mange av dere som tar dere selv i å nynne på musikk fra Call of Duty, BioShock, FIFA 2013 eller Assassin's Creed?

g.i.r.l.
12 år siden

Har egentlig aldri vært veldig fan av orkestrert spillmusikk, ikke den som ikke opprinnelig var innspilt av et orkester.

 

Nobue Uematsu sin musikk er jo hyppig brukt til slike konserter, med god grunn gi og for seg, men synes ofte musikken hans mister drivet og særegenheten når den blir spilt av et orkester.

 

Musikken hans bærer preg av en veldig distinkt bruk av instrumenter, med tydelig basslinjer og trommer som driver musikken fremover. Disse forsvinner ofte, forenkles eller kommer i bakgrunnen i orkesterversjonen.

 

Veldig mye spillmusikk, særlig fra før år 2000, tror jeg blir best spilt av et prog. rock/metal band, av og til backet opp av et lite orkester. For mye av særegenheten til musikken forsvinner i et fullt orkester. Dog skal det sies at "the black mages" har prøvd noe lignende allerede, uten at jeg likte det så godt heller.

 

Jeg tror ikke en skal undervurdere særegenheten til det orginale lydbildet. Midi o.l. musikk har sin helt egen sjarm.

 

Men som sagt, det finnes jo mer og mer spillmusikk som blir spilt inn av et fullt orkester i utgangspunktet, og da vil det åpenbart fungere bra i en konsert slik som SCORE.

Mala
12 år siden

Selv setter jeg utrolig stor pris på god musikk i spill,film/serier etc. Det utgjør så ufattelig mye til tider. Akkurat nå sitter jeg å nyter meny musikken til Halo 4 i mens jeg lager mat. Helt nydelig :) Minner meg litt om Band of Brothers enkelte steder.

 

Ang. Ace Combat, jeg har ikke spillt de senere spillene noe særlig, siden Air Combat faktisk. Men det er mye bra musikk her altså, og jeg er titt og ofte innom youtube og hører på ulike låter fra disse spillene. Noen herlige eksempler har jo SpecR funnet frem over her.

Lord Britishface
12 år siden

Tidvis føler jeg at spillmusikk har gått litt baklengs, egentlig. Jeg kan en hel haug med melodier fra NES- og SNES-spill, til dels PlayStation, men av de siste par generasjonene føler jeg det er langt mindre som fester seg. Mange av dere som tar dere selv i å nynne på musikk fra Call of Duty, BioShock, FIFA 2013 eller Assassin's Creed?

At musikk er nynnbar er ikke et kvalitetsstempel, snarere tvert imot.

Siste fra forsiden