I etterkant av at PlayStation Network ble hacket og stengt ned av Sony i en lengre periode i fjor, gikk flere spillere sammen om å saksøke selskapet. Begrunnelsen for søksmålet lå i at Sony ikke skal ha tatt sikkerheten rundt sine kunders kredittkort- og persondata alvorlig. Dette melder Courthouse News (via Joystiq).
Nå har dommeren Anthony Battaglia avvist at Sony kan stilles til veggs for flere av søksmålets nøkkelpunkter, slik som skjødesløshet,; at de skal ha tjent på situasjonen på bekostning av kundene; neglisjert ansvaret for kundenes informasjon og at de skulle ha brutt med Californias forbrukerrettslover.
Ingen betalende kunder
Ett av Battagalis argument for at Sony ikke har brutt noen forbrukerrettighetslover hviler på at ingen av personene i søksmålet har betalt for PlayStation Network eller PlayStation Plus. Anklagene om at Sony skal ha misligholdt ansvaret for kundeinformasjonen ble også avvist, ettersom dommeren mener det er klart og tydelig at Sony ikke var involvert i selve innbruddet på noen måte.
Søksmålet hevder også at Sony skal ha feilrepresentert hvor sikkert informasjonen ble lagret, et argument som ble slått ned av Battaglia på grunn av en setning i personvernskontrakten som signeres når man oppretter en konto. Der står det at Sony på ingen måte hevder sikkerheten er perfekt, og ingen kunder kan dermed ha blitt villedet.
Det var i april i fjor at Sony så seg nødt til å stenge ned netttjenesten PlayStation Network etter å ha sporet et omfattende datainnbrudd. Tyvene stakk av med personlig informasjon som passord, e-postadresser og brukernavn, men mest alvorlig var nok at kredittkortinformasjon havnet på avveie.
Les også: Er du sikret mot Sony-tyvene? Les også: – Datainnbruddet vekket kundene våre