Samtidig med at Unreal-skaperen Epic Games kjøpte polske People Can Fly i august forlot tre sentrale medarbeidere studioet. Disse var People Can Flys grunnlegger, Adrian Chmielarz, samt Andrzej Poznanski og Michal Kosieradzki. På det tidspunktet ble vi fortalt at de forlot studioet for å utforske nye muligheter i spillindustrien, og Epics Mark Rein røpte at de ville «hjelpe Chmielarz med noen fremtidige annonseringer».
Nå har vi fått annonseringene det ble hintet om. De tre People Can Fly-veteranene har startet det uavhengige spillstudioet The Astronauts, og de har allerede annonsert at de vil bruke Epics Unreal-motor. På sitt nystartede nettsted beskriver de «oppdraget» sitt slik:
– Å lage korte spill med høy kvalitet og fokus på historiefortelling og innlevelse.
I en pressemelding om at de vil bruke Unreal-motoren utdyper de litt, og skriver at de vil satse på fantasifull grafikk og spilldesign som skal utfordre de etablerte normene i industrien. I hvor stor grad de lykkes med dette gjenstår å se, men det nye fokuset forklarer nok hvorfor trioen valgte å starte nytt studio i stedet for å fortsette hos People Can Fly.
Deres gamle studio er i skrivende stund i ferd med å fullføre Gears of War: Judgment. Deres forrige utgivelse, Bulletstorm, fikk mye god kritikk men ikke helt de salgstallene man hadde håpet på. Det er et åpent spørsmål om vi får se mer til Bulletstorm i fremtiden. I april røpet nemlig Epic at de hadde skrinlagt Bulletstorm 2.
Som et lite apropos kan vi nevne at People Can Flys første spill, Painkiller, snart får en nyversjon. Den heter Painkiller: Hell & Damnation, og utvikles av en annen gruppe People Can Fly-veteraner, nemlig The Farm 51.
Les også: Anmeldelse: Bulletstorm
Les også: Nytt Gears of War avslørt