I fredagens utgave av Dagens Næringsliv kommer det frem at kulturminister Hadia Tajik lover å fullføre doblingen av den økonomiske støtten til utvikling av norske dataspill allerede neste år. Til nå har planen vært å gjennomføre doblingen innen de fire neste årene, noe Anniken Huitfieldt lovet i en uttalelse til Dagbladet i fjor. .
Dette betyr at norske spillutviklere får 20 millioner kroner å konkurrere om neste år, opp fra årets 15 millioner. Da løftet ble gjort i 2010 var støtten på 10 millioner kroner
– Dette er en del av handlingsplanen for kultur og næring, som skal bidra til ytterligere vekst i sysselsetting og verdiskaping. Vi ønsker at spillbransjen skal fortsette å øke. Disse tildelingene gir resultater og stor effekt, sier Tajik til Dagens Nærlingsliv.
Vekst i norsk spillbransje
I sommer publiserte Kulturdepartementet via VG en rapport om den norske spillindustriens status der det kom frem at hele 73 selskaper produserte spill i Norge i 2011, opp fra 41 i 2007. Riktignok bestod 38 av selskapene av én person, mens 37 av selskapene omsatte for under 500 000 kroner i 2010. Tre fjerdedeler av verdiskapningen kom også den gang fra giganten Funcom.
Hvordan tilstanden er nå er litt mer usikker. Funcom måtte nylig permittere om lag 50% av sine ansatte for å gjøre det nylanserte nettspillet The Secret World til en lønnsom geskjeft.
I den siste tiden har vi sett flere store norske spillproduskjoner bli lansert. I vår slapp Turbo Tape Games sin sitt komplekse sjøkrigspill Naval War: Arctic Circle, og sommerens utgivelse av etterlengtede The Secret World er fremdeles friskt i minne. De fleste opererer likevel på de litt mindre arenaene, med mobilspill og nettleserspill.
Støtten har dog aldri vært bedre, og i mai fikk sju heldige spillselskap alt fra 170 000 kroner til 1 500 000 kroner i støtte for å utvikle spill.
Les også: Norsk femtenåring lager iPhone-spill Les også: Norsk grøsser tar verden med storm