Killer Instinct var en populær slåssespillserie utviklet av britiske Rare, som ble kjøpt av Microsoft i 2002. I august hørte vi at Microsoft i sin tid stoppet Rares planer om å lage Killer Instinct 3.
– Alle hadde lyst til å lage Killer Instinct 3, men Microsoft var mer interessert i å utvide demografien sin enn å lage et nytt slåssespill. Det ble aldri noe av det, og jeg tviler på at det noen gang vil skje, sa den tidligere Rare-utvikleren Donnchadh Murphy.
Det skal han imidlertid ikke være for sikker på. Microsoft har nemlig selv røpet at de har fornyet eierskapet av merkevaren Killer Instinct, i en kunngjøring på nettstedet PlayXBLA.
– Med all respekt til våre venner i media som liker å studere merkevaresider, tenkte vi å slippe denne nyheten selv. Våre advokater har gitt oss lov til å si: «Vi har enten fornyet eller på nytt søkt om rettighetene til et merkenavn i ulike distrikter». Det var alt, ha en fin mandag!
Det første Killer Instinct-spillet kom i 1994, og ble lansert i spillehallene. Dette var et tredimensjonalt slåssespill hvor to slåsskjemper møttes til dyst. Spillet lånte elementer fra både Street Fighter og Mortal Kombat, og inkluderte også noen egne nyvinninger. Det var den gamle spillehall-giganten Midway som sto for distribusjon, produksjon og salg av Killer Instinct-maskinene.
Spillet ble senere lansert på Super Nintendo og Game Boy. I 1996 laget Rare en oppfølger, som igjen ble produsert og solgt av Midway. Det fikk en senere nyversjon for Nintendo 64, da under navnet Killer Instinct Gold.
Les også: Rare-veteraner lager indie-spill
Les også: Grunnleggere forlater Rare