Dårleg sommar for Arcade

Ingen store suksessar på Xbox Live denne sommaren.

Kvart år køyrer Microsoft ein sommarkampanje der dei promoterer fem forskjellige spel i løpet av fem veker. Eitt nytt spel kjem i kvar av dei fem vekene, og kampanjen har fått det klengjande namnet Summer of Arcade. Tidlegare år har sett store suksessar og kritikarrosa spel. I 2010 fekk vi til dømes det fantastiske Limbo, medan fjordåret gav oss unike perler som Bastion og From Dust.

I år har det derimot gått heilt feil veg fortel Gamasutra, som har tatt ein kikk på kor mange som faktisk har spelt spela i lanseringsvekene. Ingen spel har slått an i stor stil, og det mest populære spelet blei Tony Hawk's Pro Skater HD med 98 000 spelarar. På motsett side av skalaen finn vi det artige Kinectspelet Wreckateer som ikkje greidde å fange meir enn 6629 spelarar. Dette er det dårlegaste resultatet sidan det første Summer of Arcade i 2009.

Litt betre gjekk det for actionspelet Hybrid som fekk med seg hakket over 12 000 spelarar på laget. Zombiespelet Deadlight fekk omlag 53 000 til å prøve seg mot dei levande døde, medan det vakre og spesielle Dust: An Elysian Tail berre nådde 32 000 spelarar.

Til samanlikning har spel som Limbo, Bastion og From Dust nådd opp mot fleire hundre tusen spelarar.

Sommarmånadane er ofte blant dei beste for Xbox Live Arcade. Ikkje berre har spela ofte vore av høg kvalitet, men dei har nådd ut til eit stort publikum òg. Sjølv om denne sommaren ikkje har vore den beste for Xbox Live, har vi likevel sett fleire massive suksessar elles i år. Minecraft slo alle rekordar i vår, og det same gjorde Trials Evolution.

Les også: Microsoft forsvarar dyrare Arcade-spel Les også: Trials kommer hjem

Ledige stillinger
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (6)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Crazy Joe Davola
13 år siden

Kanskje folk synes 1200 MSP er for mye for disse spillene? Jeg har ihvertfall kost meg med Deadlight og har planer om å kjøpe Dust etterhvert. I går kjøpte jeg Mark of the Ninja, og det er faktisk et av de beste spillene jeg har spilt på XBLA. Synd det ikke har fått mer oppmerksomhet enn det har.

Boss-Znakemaster
13 år siden

Tony Hawk Pro Skater HD var "OK". Spilte demoen av det, men føler at æ ikke kan spille THPS lenger med mindre den har Revert. Kan brukes i THPS3 brett DLCn, men dumt når jeg må kjøpe spillet og så de brettan for å få spilt det.

 

Wreckateer så æ video av tidligere i år og så mengang at det var ett shovelware spill til kinect.

 

Deadlight virka også "OK", men ikke helt for min del. Samme også med Mark of the Ninja.

 

Trials Evolution derimot har vært ett spill som æ har spilt omtrent daglig i snart ett halvt år og digger det fortsatt siden man aldri trenger å spille de samme banene om igjen. Lag selv eller last ned nån andre sine, Genialt.

Gleder meg til Trials Evo DLC som skal snart komme. Kjøper det LETT.

mistabeen
13 år siden

spelararararrarar.... LOL!

 

Du er ikke den som burde kritisere andre for rare skrivemåter...

ATWindsor
13 år siden

Personlig håper jeg det fortsetter å gå dårlig for XLA, fordi jeg ikke ønsker den type plattformer blir framtiden for Indie-spill.

 

AtW

TCi
13 år siden

Dette er helt og holdent på grunn av tablet og mobil-spill. Man tar ikke med seg konsoller når man er på tur i ferien. I tillegg har mobilspill ødelagt folks syn på kostnader på spill. De ser ikke grunnen til å lange ut flere titallskroner for et spill de mener har like stor underholdningsverdi som et gratisspill.

 

Utviklerne/utgiverne har ødelagt markedet av eget initiativ Enten vil det balansere seg ut, eller så vil boblen sprekke. Med tanke på mengden F2P spill så ser det ut som det blir det en balanse. Iallefall med det første..

 

XBLA er heller ingen god plattform for noen som helst selvstendige utviklere. Etter første oppdateringen må de ut med 40k dollar. Latterlig konsept.De bør forlate den og heller se mot Steam. Der har de også nå lansert Steam Greenlight, så det ligger et stort potensial der.

Siste fra forsiden