Når vi nå sprader inn i september måned og det som etter alle solemerker blir en kald høst, er det særlig én ting jeg gleder meg til: å kunne spille mer med god samvittighet. Det er litt vanskelig å sette seg ned med en lengre eller kortere spillopplevelse når sola truer med å smelte vindusglasset og resten av den sosiale kretsen helst vil sleike sol. Derfor er det godt å nå kunne sette seg til rette i godstolen, kanskje under et pledd, med iPaden balansert på kneskålene, mens regnet pripler ned.
Denne måneden har vi et blandet utvalg av alt du kan tenke deg. Først og fremst: takk til Erlend Sekkelsten for å ha pekt ut en åpenbar mangel under forrige måneds anbefalingssak (selv om han stavet twitter-navnet mitt feil). For å bøte på savnet har vi fått presset inn det etterlyste katastrofespillet denne måneden. Vi finner også en hurv med andre godbiter, med alt fra basketballmoro til tømmerhugging å kose seg med.
Gasketball
Sjanger: Arkade Pris: Gratis (21 kr for hele spillet) Type: iPad Utvikler: MikengregKan lastes ned her
Hvordan overfører du følelsen av å sikte inn en basketball til en berøringsskjerm? Vel, for det første er det lurt å begrense seg til et todimensjonalt plan for å gjøre siktingen lettere. Så er det også smart å legge til arkadeelementer, slik at det hele ikke bare handler om å slenge en ball i et nett.
Nettopp dette er det Mikengreg, skaperne av Gasketball, har forstått. Det lekende lette og intuitive kontrollsystemet gjør at det å flikke ballen med akkurat riktig styrke blir en treningssak mer enn en tilfeldighet. Ved å introdusere et system der ballen må sprette innom vegger, suse gjennom tyngdekraftpunkter og unngå kappsager for å nå kurven for man også injisert variasjon inn i det som kunne ha vært en tannløs ballkastesimulator.
Som vanlig er i mobilspillverdenen belønnes du med inntil tre stjerner basert på antall skuddforsøk. Når noen av de senere brettene byr på noe som nærmer seg pinball-bord, blir det også litt vanskelig å suse gjennom med perfekt score hver gang.
En grei lokal flerspillermodus krydres også med en interessant onlinemodus der man bygger brett og utfordrer motstandere. Det har ikke lykkes meg å sveive i gang en kamp så langt, så aner ikke helt hvordan modusen fungerer. Enspilleropplevelsen er uansett god nok til å i det minste prøve ut spillet.
Fluid Football
Sjanger: Sport Pris: Gratis (14 kr for alle brettene) Type: Universal (Android-utgave kommer) Utvikler: Gray Cooper MediaKan lastes ned her
Fotballfans har ikke lidd noen nød på mobilspillfronten det siste halvåret. Etter altoppslukende New Star Soccer (som for øvrig fikk en omfattende gratisoppdatering for ikke så lenge siden) kom klassikerkavalkaden Score! Classic Goals. Kumpan-spillet Fluid Football føyer seg nå inn blant disse mobiltolkningene, og makter å oversette fotballen til berøringsskjermen på en god måte.
Nok en gang er opplevelsen dog kondensert ned til målsituasjoner. Du får tre krav som helst bør oppfylles, og så sender du pasninger, passer deg for offside og smekker ballen i mål. Det er først og fremst kravene til antall pasninger og tidspresset som sørger for utfordringen.
Enkle berøringskontroller med trykk og sveip gjør at ballspillet er under din kontroll hele tiden. Faktisk minner det hele tidvis om mobilklassikeren Flight Control der du sender spillerne i sine baner for legge opp det perfekte innlegget. At du har muligheten til å sette opp tempoet gjør også underverker for opplevelsen når enkelte lange ballpasninger kan bli litt trege.
Noen ganger kan kontrollene dog føles litt uhåndterbare, og spillet tror av å til at du vil at spilleren skal løpe når du egentlig vil sende en pasning eller et skudd. Et litt banalt uttrykk ødelegger ikke så mye for opplevelsen, men det hadde ikke skadet med et litt penere ytre. Fluid Football troner ikke på toppen blant fotballspillene på App Store, men er godt nok til å være verdt tiden.
McPixel
Sjanger: Gåteløsning Pris: 21 kr (Det finnes også en gratis lite-utgave) Type: Universal Utvikler: SosKan kjøpes her
Månedens mest originale innslag kommer i form av McPixel. Her er en merkverdig blanding av pek-og-klikk-eventyr og krav om hurtige løsninger slik vi finner i WarioWare-spillene og i Half-Minute Hero.
Se for deg at du har 20 sekunder på deg til å ufarliggjøre en bombe i et eventyrspill. Du klikker på ting, prøver å finne den logiske løsningen, men tidspresset tar deg igjen. Det er akkurat dette som skjer i McPixel. Når du velger hvilket kapittel du vil spille, havner du på en liste med seks scenarioer. Om du ikke klarer å løse problemet kastes du bare inn i neste scenario.
Når du endelig får summet deg og forstår den merkverdige logikken som ofte ligger bak gåtene, går det hele plutselig som en drøm. I begynnelsen er det hele litt mer frustrerende, men fremdeles engasjerende. Det at du aldri taper, men kan prøve om og om igjen til du forstår hva spillet ønsker av deg passer ypperlig.
Det er egentlig ikke lett å forklare hvorfor McPixel fungerer som det gjør på bare 200 ord, men det er verdt en titt om du er på jakt etter noe du aldri har sett før, og ikke vegrer deg for humoristiske og abstrakte gåter.
The Curse
Sjanger: Gåteløsing Pris: 7 kr Type: Universal Utvikler: Mojo BonesKan kjøpes her
The Curse er et hjernetrim-spill av den gode gamle typen Her finner du gåter som krever logisk tankegang, matematiske ferdigheter og geometrisk pusling. Stort sett finner du du fleste sjangerklisjeene her.
Gåtene er pakket inn i et halvdøvt plott der det viser seg at du har sluppet ut en ånd fra en bok. Målet er da å fange han inn igjen ved å løse de mange gåtene som du må tenke deg gjennom.
I begynnelsen føles disse gåtene relativt enkle, og du suser gjennom som om du skulle være mensa-medlem. Etter en stund møter du derimot en gåtebelagt stålvegg av intrikate regnestykker, ordgåter og logiske nøtter som setter deg fast. Da er det faktisk litt slitsomt at den eneste formen for et hintsystem er skjult bak mikrotransaksjoner. Du må faktisk kjøpe hint.
Om du klarer å se forbi denne noe spekulative bruken av mikrotransaksjnoer er The Curse likevel et forseggjort gåtespill som du godt kan spille over lengre tid. Presentasjonen er spennende og stemningsfull, og selv om det historiske rammeverket føles litt meningsløst gjør det at spillet ike bare blir en ekke gåter på en snor. Er du litt småfan av spill som Professor Layton-serien og Puzzla Agent-spillene er det bare å hoppe inn.
Jack Lumber
Sjanger: Arkade Pris: 14 kr Type: Universal Utvikler: SEGAKan kjøpes her
Etter at bestemoren led en traumatisk død da et tre falt over henne har tømmermannen Jack Lumber næret et sitrende hat til skogvekstene. I et forsøk på hevn kapper han ned alt av furu, eik og bjørk han kan komme over for å finne det ene treet som er ansvarlig for at han nå er alene – ja, bortsett fra de mange skogsdyrene han drar med seg hjem etter tømmerhogsten da.
Jack Lumber minner kanskje mest om Fruit Ninja. Målet er å kappe tømmerstokker som flyr over skjermen i to. Når du trykker på skjermen for å initiere kappingen sakker tiden, slik at du kan tegne opp en god kuttelinje, men du må gjøre alt med en drabevegelse.
Etter hvert som du kommer til nye brett oppstår det nye utfordringer. Noen tømmerstokker må hugges flere ganger, noen kan kun kuttes en bestemt vei, og til og med knusbare flasker med lønnesirup flyr tidvis over skjermen. Det blir aldri kjedelig, og det er alltid noe nytt bak hver sving.
Spillet oser over av leken sjarm, og den enhetlige stilen gjør mye for å fange spilleren. Mellom hvert brett er det mye humor å spore, og særlig den snakkesalige beveren som har plantet seg mitt på hyttegulvet er en vinner.