Sony legger ned Wipeout-skaperen

Sonys Liverpool-studio, tidligere kjent som Psygnosis, er historie.

Sony har i dag kunngjort at de vil legge ned sitt spillstudio i Liverpool. Dette er utviklerstudioet bak de populære Wipeout-spillene, og var en av Sonys aller eldste spillutviklere.

– Det har blitt bestemt at Liverpool Studio skal stenges. Liverpool Studio har vært en viktig del av Sony Computer Entertainment Worldwide Studios siden PlayStation ble født, og har bidratt stort til PlayStation i årenes løp. Alle som har vært involvert i Liverpool Studio kan være svært stolte av det de har oppnådd, sier Sony i en pressemelding.

Husker du denne logoen?

Liverpool-studioet ble opprinnelig startet i 1984, av en gruppe veteraner fra den nedlagte spillutgiveren Imagine. På åtti- og nittitallet het selskapet Psygnosis, og opererte både som utvikler av egne spill og utgiver for spill fra andre utviklere. De skapte og ga ut mange klassiske titler, og logoen deres – en ugle – ble etter hvert svært kjent hos eiere av formater som Commodore 64 og Amiga.

I 1993 ble Psygnosis kjøpt av Sony, som planla å introdusere sin egen spillkonsoll på markedet. Den het PlayStation, og kom til Europa i 1995. Gjennom Psygnosis og nettverket deres sikret Sony seg tidlige suksesser som WipEout, G-Police og Destruction Derby. I starten av Sony-perioden lanserte Psygnosis også spill for andre formater, men de ble gradvis mer PlayStation-fokusert, og i 1999 ble selskapet helt integrert i Sony Computer Entertainment Europe og Psygnosis-navnet ble lagt dødt.

Studioet sto også for de offisielle Formula One-spillene og Colony Wars.

Studio Liverpool skal ha hatt rundt 100 ansatte fordelt på to utviklerteam, og var det nest største Sony-eide studioet i Europa. Sony vil fortsette å drive Liverpool-fasilitetene sine, som også inkluderer europeisk kvalitetskontroll for PlayStation-spilll, men det vil altså ikke skje mer spillutvikling på stedet.

Oppdatering: Ifølge en artikkel på Eurogamer jobbet utvikleren med et Wipeout-spill for neste generasjons PlayStation. Spillet skal ha vært under utvikling i 12 til 18 måneder. De skal også ha jobbet med et Splinter Cell-aktig actioneventyr. Begge spillene skulle være lanseringsspill for den kommende konsollen.

Les også: Funcom bekrefter permittering av ansatte
Les også: FlatOut-utgiver nedlagt

Ledige stillinger
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (32)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Gulrotsaft
13 år siden

Husker de ga ut et spill på Sega en gang i tiden.

Handlet om en trollman som skulle samle frukt og grønsaker i 2d mario style.

Dette er det første spillet jeg soleklart husker denne logoen fra og egentlig det eneste selv om jeg vet jeg har sett den utallige ganger i flere spill

simalarion
13 år siden

Stor fan av WipeOut serien som jeg synes har tatt seg veldig opp igjen etter ps3 samt psvita versjonen, veldig trist, håper ikke det har noe å si for kvalitetten for spillene som kommer.

 

WipeOut står for meg som selve grunnen til å ha Playstation, intent mindre ...

Trono
13 år siden

Ah, Psygnosis! Så mange gode minner fra Amigatiden :)

Avean
13 år siden

Stor fan av WipeOut serien som jeg synes har tatt seg veldig opp igjen etter ps3 samt psvita versjonen, veldig trist, håper ikke det har noe å si for kvalitetten for spillene som kommer.

 

WipeOut står for meg som selve grunnen til å ha Playstation, intent mindre ...

 

Ja husker første gangen Playstation kom ut så var Wipeout en av de store titlene sammen med Tekken. Gode minner fra Wipeout og Wipeout 2097 og ikke minst musikken fra Cold Storage, Fluke og flere.

Psygnosis stod vel også bak Destruction Derby husker jeg.

Mr. Pants
13 år siden

Sony driver ikke med veldedighet, så det er ikke noe rart at et studio som ikke lager innbringende spill blir lagt ned. Likevel er det synd å se at et så gammelt studio blir lagt ned. Jeg håper at de som mistet jobben finner nye jobber hos enten Sony eller andre utviklere.

Siste fra forsiden