Verden slik vi kjenner den har gått under, takket være et enormt zombie-utbrudd. De få gjenværende menneskene må samarbeide om å overleve og bygge opp igjen et slags samfunn i State of Decay, et actionspill satt til en åpen og dynamisk verden.
For å holde deg selv og dine allierte i live må du samle sammen mat, vann og ammunisjon. Du må også finne et tilfluktssted som kan forsvares mot zombienes stadig mer innbitte angrep. Denne basen må forsvares og utvides, og herfra kan du sende de overlevende du har reddet ut på oppdrag for å finne flere ressurser.
Utviklerne lover at du får ta mange viktige valg underveis, og at handlingen og spillverdenen dynamisk påvirkes av hva du gjør. Hva du enn finner på bør sikkerhet være i fokus, for om figuren du styrer dør vil han eller hun være død for godt. Det samme gjelder dine allierte, så hvis noen er i fare må du være rask.
I motsetning til den populære zombiemodifikasjonen DayZ er ikke State of Decay noe realistisk spill. I stedet byr det på action i stil med GTA-spillene, med overdreven slåssing og bilkjøring. Handlingen sees fra tredjepersons synsvinkel, og i det hele tatt minner det litt om GTA-spillene.
State of Decay er forøvrig ikke et prosjekt som har dukket opp fra intet, som en respons på suksessen til DayZ. Spillet har vært under utvikling i lang tid, og ble først annonsert som et Xbox 360-eksklusivt MMO-spill ved navn Class 3. Nå ser det ikke lenger ut til å være et MMO-spill, men til gjengjeld kommer det også til PC. Microsoft er utgiver, så det gjenstår selvsagt å se om det blir tilgjengelig for majoriteten av PC-eiere, eller om PC-versjonen kun kommer på Windows 8.
Les også: DayZ blir et frittstående spill
Les også: Fortnite blir det første Unreal Engine 4-spillet