Strategispillet Castle Story brukte bare fem timer på å oppnå målet på 80 000 dollar (475 000 kroner) på folkefinansieringsnettstedet Kickstarter. Nå har spillet snart passert 500 000 dollar (nesten 3 millioner kroner), og totalt har det oppnådd over 600% av summen utviklerne i Sauropod Studios opprinnelig ba om.
Det er kanskje ikke så rart at Castle Story har vist seg populært blant gavmilde gamere. Spillet virker nemlig som en slags blanding av Minecraft og Dungeon Keeper, hvor spillerne må hjelpe en gjeng gule humanoider å bygge storslagne festningsverk slik at de kan overleve gjennom natten.
Handlingen foregår på en serie svevende øyer over et uendelig hav. Du må kommandere mennene dine til å grave etter mineraler og ressurser, som de kan bruke til å bygge slottene sine. Byggverkene planlegger du i detalj, og det lønner seg å tenke taktisk når du bygger dem. Realistisk fysikk tillater nemlig nattens monstre å dynamisk ødelegge murer og tårn når de angriper.
– Å lage spill kan være dyrt, og vi planlegger fortsatt ikke å kjøpe en lastebil full av gelébjørner, men på dette tidspunktet har vi definitivt råd til de beste verktøyene og den mest effektive hjelpen. Det ser ut som vi får mulighet til å lage et skikkelig bra spill, sier utviklerne i en Kickstarter-oppdatering.
Det er fortsatt 11 dager igjen av Kickstarter-perioden for spillet, så budsjettet kommer nok til å vokse seg enda litt større for de kanadiske utviklerne. Om du betaler minstesummen på femten dollar får du etter hvert tilgang på en betaversjon, samt fullversjonen når den lanseres. Sjekk Kickstarter-presentasjonen under.
Les også: Anmeldelse: Minecraft
Les også: Vil du ha Giana-søstrene tilbake?