Routine er et førstepersons grøssereventyr hvor handlingen foregår på månen. Du befinner deg på Lunar Research Station, en base som egentlig skal være bemannet. Problemet er bare at det ikke er noen andre enn deg der – eller er det egentlig det?
Du må forsøke å finne ut hva som har skjedd med alle som jobbet på basen, samtidig som du prøver å unngå å møte den samme skjebnen det later til at de har møtt.
Spillet skal være ikke-lineært og åpent, og du kan selv velge hvilke deler av basen du vil utforske. Dermed blir det også mulig å oppleve ting som andre spillere ikke får oppleve. Mange av farene du møter på din vei gjennom månebasen vil også være unike for ditt spill, og om du starter på nytt vil du møte andre farer.
Det å starte på nytt kan bli nødvendig, for spillet har verken helsepakker eller flere liv. Hvis du blir drept, enten det er miljøet som tar knekken på deg eller du får et ublidt møte med noen av de uhyggelige farene som lusker rundt i skyggene, er det ingen kjære mor. Da er spillet over.
Routine benytter seg av Unreal-motoren for å levere en livaktig, virtuell utgave av en månebase slik den kanskje hadde sett ut om vi hadde kolonisert den vesle kloden på åttitallet. Spillet skal lanseres for PC og Mac tidlig neste år.
Les mer: Anmeldelse: Penumbra: Black Plague
Les mer: Anmeldelse: Amnesia: The Dark Descent