Cities in Motion var et strategispill der målet ikke var å ta knekken på nazister, romvesener eller orker, men å bygge opp et fungerende kollektivsystem i en europeisk storby. Du kunne gjøre alt fra å designe bussruter til å lage undergrunnsbane, og det var til og med mulig å sette inn helikoptre for å frakte de mest kravstore rundt i byen.
Nå har den svenske spillutgiveren Paradox kunngjort at Cities in Motion får en oppfølger i 2013. Spillet kommer til PC og Mac, og skal bygge videre på konseptet fra originalen. Målet er det samme som sist; å bygge og utvikle kollektivsystemet i byer som stadig er under utvikling. Denne gangen får vi også flerspiller, og det er både mulig å samarbeide med andre eller konkurrere mot dem.
En av nyhetene for selve spillet inkluderer muligheten til å sette opp rutetabeller slik at bussene, togene og trikkene forhåpentligvis ikke klumper seg sammen slik de ofte gjorde i originalen. Vi loves også nye muligheter, slik som veier med dedikerte kollektivfelt. Dermed blir kanskje ikke rushtiden like plagsom som før.
Pressemeldingen trekker også frem at byene stadig vokser, og at du vil være med å påvirke hvordan de utvider seg gjennom utbyggingen av kollektivtilbudet.
Les også: Anmeldelse: Cities in Motion
Les også: Kjemp om makten i Europa Universalis IV