Sniktitt

Shootmania Storm

Nadeo prøver seg på ukjent terreng med skytespill i Trackmania-stil.

Jeg har blitt såpass gammel at jeg tillater meg å mimre om gamle dager, da alt i hele verden var bedre. Solen skinte lysere, sommeren var lengre og maten var sunnere og smakte mer. Til og med skytespillene var bedre i gamle dager.

Merk da at bedre er relativt her. Grafikken, fysikken og detaljnivå i dagens skytespill er selvfølgelig overlegen. Men på et eller annet tidspunkt mistet man noe av gleden underveis, og skytespillene har blitt mer og mer komplekse. I de mest populære skytespillene nå om dagen har du perks, erfaringspoeng, nærmest ubegrensede våpenmuligheter og modifikasjoner. Som nybegynner kan du fort ende opp med å bruke mer tid på å forstå og få oversikt over alt mellom kampene, enn det du faktisk bruker på spillingen.

Dette vil Nadeo endre på med Shootmania.

Det enkle er det beste

I gamle dager var det hopping, rakettkastere og kjappe kamper som var i fokus. Var du rask med musa og siktet godt var du nærmest ustoppelig. Ingen jålete oppgraderinger, perks eller noe som tok fokus bort fra det som var viktig. Å treffe motstanderen din før han treffer deg. Jeg husker med glede de mange IT-timene på skolen jeg sløste bort med Quake sammen med tre andre kamerater. Den stakkars læreren trodde vi var veldig engasjerte i Excel og Word.

Nadeo vil gi oss noe av denne opplevelsen igjen. De vil ha oss inn i spillet, ikke kikke på menyer og modifisere våpen. Og etter det vi har sett så langt, er de godt på vei til å greie nettopp dette.

I Shootmania har du ett hovedvåpen. Dette skyter noe som ligner på en energiball, og du har fire skudd før du er tom for ammunisjon. Da må du vente, så fylles våpenet gradvis opp igjen. Prosjektilet beveger seg ikke veldig raskt, så du må beregne og prøve å forutse hvor spilleren du sikter på er på vei. Tenk rakettkaster fra Quake.

Du tåler to skudd fra dette våpenet for du dør. Etter noen få sekunder bringes du tilbake i spillet igjen på en av mange faste steder rundt på kartet. Kampene er raske og intense, og det er få pauser underveis.

Totalt regner utvikleren med å ha rundt syv eller åtte våpen totalt når spillet er klart. Ingen skal være vesentlig bedre enn andre, og det er ikke utstyrsnivå som bestemmer om du er god eller ikke. Det er ikke våpenutvalg Nadeo vil at du skal meske deg med, men baner og ulike typer kamper. I likhet med Trackmania er det også i dette spillet samfunnet og spillerbasen som skaper innholdet.

Alle kreative sjeler som har vært innom skaperverktøyet i Trackmania vil kjenne seg igjen. I nevnte bilspill finnes det mange hundre tusen baner å velge i, og man kan jo håpe at det blir den samme i Shootmania.

Stor variasjon

Det var mange kart, og en rekke ulike spillmodi tilgjengelig for testing. Min personlige favoritt var en der alle kjempet mot alle på ulike kart, med en liten vri. Etter en gitt tid ble spillområdet krympet innover i kartet. Ble du stående igjen utenfor døde du. Derfor måtte alle spillerne samle seg mot midten på kartet, og dette førte selvsagt til paniske kamper. Vinneren ble den som stod igjen til slutt.

Les også
Anmeldelse:

En annen morsom variant var et kart der man spilte en mot en eller tre mot tre. Her hadde man to punkt på hver side av kartet, som var det eneste stedet man kunne fylle på ammunisjon. Det morsomme var at du ikke kunne bruke det samme stedet to ganger på rad, så spillerne ble hele tiden tvunget til å flytte seg fra den ene til den andre siden. Veldig morsomt, og veldig tilfredsstillende å vinne.

Så langt i utviklingen ser det ut som spillutvikleren har fokus på at spillet skal være lett å plukke opp, det skal være mange ulike måter å spille på. De gir spillerne muligheten til å forme spillet dit de vil selv, og det er et spill som driver av «community». Nadeo gir spillerne verktøyet og plattformen til å skape det de selv vil.

Konklusjon

Jeg er imponert og positivt overrasket over Shootmania Storm. Det er et spill som går tilbake til røttene i sjangeren, og jeg synes det så langt har fokus på det som er viktig. Det er ingen flashy grafikk, ikke unødvendig voldelig eller spekket av unyttige funksjoner. Her skal man sette seg ned og ta en kjapp kamp eller to uten noen omveier underveis.

Shootmania Storm gikk rett inn på øvre halvdel av ønskelisten min, og jeg håper det overbeviser når det slippes en gang i løpet av 2012.

Les også: Sniktitt på Call of Duty: Black Ops II
Les også: Team Fortress 2 får samarbeidsmodus

Klarer ikke laste video

Siste fra forsiden