Jobber Valve med Source Engine 2?

Fan gravde frem 60 referanser til Source 2 i filmverktøy.

En ivrig Source Filmmaker-bruker på nettstedet Valvetime.net har gravd litt i programmets kildekode, og har funnet opp til 60 referanser til det som angivelig skal være en ny spillmotor, nemlig Source Engine 2.

Den kanskje tydeligste kodesnutten gjør det ganske plausibelt at det kan være snakk om en ny spillmotor:

«Return an str with the current engine version. If a key doesn’t doesn’t exist, assume ’Source’, otherwise invalid – assume next-gen ’Source 2’.»

Vi bør vel anta at Valve har jobbet med en oppfølger til Source-motoren en stund. Den snart 8 år gamle spillmotoren har stått seg værfast gjennom alle Valves spill siden den kom, og selv om små oppdateringer og endringer har blitt gjort her og der for å tilpasse motoren til enkelte spill har ikke motoren hatt en helhetlig revisjon.

Left 4 Dead 2 på Linux. (Bilde: Michael Larabel)

Kan ikke si noe konkret

Dette er uansett alt for lite informasjon til å kunne slå fast noe konkret. Valves vinglete tilnærming til spørsmålet om en ny motor hjelper heller ikke. Half-Life-utvikleren har tidligere uttalt at de fortsatt oppdaterer den opprinnelige Source-motoren gradvis etter behov, men at det før eller siden vil være nødvendig å skrape nesten alt og begynne på nytt.

Gabe Newell har også i det siste hatt lite lyst til å dyppe lilletåa i det kommende Microsoft-operativsystemet Windows 8, og Valve har samtidig jobbet med å se hvordan de kan utnytte Linux til spill. Om vi da legger sammen en og en og en kan svaret være at Source Engine 2 vil rette seg mer mot Linux og OpenGL-bruk enn Windows 8 og DirectX.

Les også: Gratis filmverktøy fra Valve
Les også: Nå kommer Steam til Linux

Siste fra forsiden