Suksess for Portal-vri i Cthulhu-universet

Magrunner nådde kronerullingmålet natt til torsdag.

Folkefinansieringstjenesten Kickstarter har fått enorm oppmerksomhet det siste året. Her kan kreative sjeler fortelle om sine ideer, i et forsøk på å få pengestøtte fra mannen i gata slik at drømmeprosjektet kan utvikles og lanseres.

Konseptbilde.
Foreløpig det eneste skjermbildet fra spillet.

Kickstarter omfavner ikke bare spill, men våre lesere er nok mest kjent med tjenesten gjennom det nye eventyrspillet fra Tim Schäfer, Wasteland 2 og en Android-basert spillkonsoll er noen av de spillkampanjene som har lykkes aller best.

Hjernetrim i H. P. Lovecrafts univers

Tidligere i sommer åpnet Gamesplanet Lab et dedikert alternativ til Kickstarter som kun fokuserte på dataspill, og lovende Magrunner: Dark Pulse er nå det første spillet som har nådd sitt mål.

Magrunner er en hjernetrimmer i førsteperson satt i Cthulhu-universet til H. P. Lovecraft. Det hele foregår i nær fremtid, der høyteknologi og gamle, mytologiske skrekkeligheter møtes. Verden er i ferd med å kollapse, så spillhelten Yoshi og mutantmentoren Gamaji må inn for å redde situasjonen. Motstridende magnetiske poler blir et nøkkelelement rent spillmekanisk.

Spillet benytter seg av Unreal Engine 3, og skal vi tro skjermbildet og videoen som er sluppet blir dette et lekkert spill.

Utviklerne i 3AM Games har investert nesten 6 millioner kroner i spillet, og hele historien og 25 av totalt 41 brett var ferdigstilt da Gameplanet Lab-kampanjen ble lansert. Nå har de altså nådd minstemålet og fått ytterligere 730 000 kroner. Det betyr at spillet får en spiller-mot-spiller-modus hvor to lag står opp mot hverandre, og må bruke magnetisme for å ta ut fiendene eller forsvare seg selv.

Alle som støtter prosjektet får tilgang på en timeslang spillbar demo om et halvt år. Ved endt gjennomspilling kan man gi sin vurdering og svare på spørsmål fra utviklerne, og dermed være med å forme sluttproduktet.

Magrunner: Dark Pulse utvikles for øyeblikket kun til PC, men skaperne har sagt at de vil begynne på Mac-utgaven dersom de får inn over 1,4 millioner kroner i støtte. Det kan også bli aktuelt med en iPad-versjon, men da må ulike delmål frem til 2,8 millioner kroner nås først. Spillet blir DRM-fritt for alle som har bidratt med pengestøtte underveis.

Les også: Trenger Kickstarter-hjelp til ambisiøst romflyvespill
Les også: – En tidel av Kickstarter-pengene gikk til utvikling

Siste fra forsiden