Spillutvikleren Irrational har lyst ut en stilling som «design manager» på nettstedet Gamasutra. Oppsiktsvekkende nok er ett av søkekravene å ha jobbet på et spill som har fått en gjennomsnittskarakter på over 85 på nettsiden Metacritic. Dette melder ComputerAndVideogames.
Nettsiden Metacritic er kjent for å samle karakterer fra spillanmeldelser, for så å regne seg til en gjennomsnittskarakter. Selve prosessen er litt mer komplisert enn som så, siden Metacritic legger mer vekt på enkelte spillnettsteder og magasiner.
I bunn og grunn betyr dette altså at Irrational Games måler enkeltpersoners talent etter hvordan spillene de jobber på mottas av pressen, selv om utviklere som oftest består av minst et tosifret antall personer.
For å sette det hele i perspektiv har blant annet Eurogamer kommet med et par eksempler på spill som ikke nådde 85% på Metacritic. Designere som kun har jobbet på Vanquish, Child of Eden, Bulletstorm, Mirror's Edge, Crackdown, Catherine og Metro 2033 kan dermed se langt etter å få jobben.
De resterende kravene er mer normale, og mer i tråd med hvordan jobbannonser i spillbransjen som regel fremtrer. Blant annet bør søkere ha jobbet som spilldesigner i bransjen i minst seks år, og bør også ha maktet å slippe tre spill.
Nytt prosjekt?
Mer interessant er det at søkere bør ha en «sterk lidenskap for, og erfaring med, førstepersonsskytere». Om dette betyr at studioet er på jakt etter et nytt medlem for å gjøre ferdig neste års BioShock Infinite, eller om de jakter på utviklere til et helt nytt prosjekt, er usikkert.
Det har lenge vært kjent at utgivere legger mye vekt på nettstedets gjennomsnittskarakterer, og senest i mars fikk vi høre om hvordan Obsidian gikk glipp av en bonus etter at Fallout: New Vegas landet pladask på en snittkarakter på 84. Bonusavtalen gikk nemlig ut på at produktet måtte oppnå en sum på minst 85 før noen bonus kunne utbetales.
Les også: Telltale innrømmer juks på Metacritic Les ogsp: Bør spillanmeldere rangeres?