Sosialspillgiganten Zynga har flere ganger blitt anklaget for å kun klone andre spillmakeres produkter, i stedet for å skape sine egne spill fra bunnen av. Den vesle utvikleren Nimblebit sendte for eksempel ut et søtt brev til Zynga, hvor de påpekte likhetstrekkene mellom deres eget Tiny Tower og Zyngas Dream Heights.
The Sims-utgiver Electronic Arts er imidlertid ikke et selskap som nøyer seg med å sende ut søte brev når de er sinte på noen. Nå har de saksøkt Zynga for brudd på opphavsretten, fordi de mener det ferske Zynga-spillet The Ville er en ren kopi av deres eget The Sims Social. I en bloggpost på EA-nettstedet forklarer Lucy Bradshaw, som er sjefen hos The Sims-studioet Maxis, at Electronic Arts nå handler på prinsipielt grunnlag.
– Dette handler om prinsipper. Maxis er ikke det første studioet som hevder at Zynga har kopiert deres kreative produkt. Men vi er det første studioet som har de finansielle ressursene til å stå opp og gjøre noe med det. Å bryte en utviklers opphavsrett er ikke akseptabel praksis i spillindustrien. Ved å reise oss mot Zyngas ulovlige praksis håper vi at søksmålet får den bieffekten at det beskytter rettighetene til andre utviklere, som ikke har våre ressurser, sier hun.
Zynga er ikke enige
Zynga har imidlertid også litt å si om søksmålet. Advokaten deres har gitt følgende uttalelse til bransjenettstedet Gamasutra:
– Vi er fokusert på å skape de morsomste, mest innovative, sosiale og engasjerende spillene i alle sjangerne som spillerne våre liker. The Ville er det nyeste spillet i vår «ville»-franchise, og det bygger på alle innovasjonene fra våre eksisterende «invest-and-express»-spill, startet med YoVille og fortsatt gjennom CityVille og CastleVille. Samtidig introduserer det mange nye sosiale funksjoner og spillelementer ikke sett i sosiale spill i dag.
Han fortsetter:
– Vi synes det er uheldig at Electronic Arts synes dette var en passende respons til vårt spill, og det demonstrerer klart og tydelig deres manglende forståelse av grunnleggende opphavsrettsprinsipler. Det er også ironisk at EA bringer dette opp kort etter lanseringen av SimCity Social, som har mistenkelige likhetstrekk med Zyngas CityVille.
Spillindustrien har en lang tradisjon hvor utvikleres ideer klones og videreutvikles av andre utviklere. GameSpot har snakket med Eric Goldman, som er professor i juss ved Santa Clara University, og han mener at Electronic Arts nå «leker med ilden», fordi de egentlig ikke har noe å tjene på en innstramning av reglene på området.
– Vi ser ikke mange slike søksmål mellom de store spillerne i industrien, og jeg tror det delvis er fordi det å klone gameplay er så vanlig. Jeg kjenner ikke EAs katalog godt nok til å vite hvor de kanskje er sårbare på dette punktet, men hele industrien er egentlig bygd rundt kopiering. Alle de store selskapene har spill i de samme grunnleggende nisjene, som leverer den samme grunnleggende spillopplevelsen. Dermed er det ikke ønskelig for de store selskapene å få nye lover rundt opphavsretten rundt «gameplay». Kanskje de vinner denne saken, men det kan skape trøbbel for alle de andre tingene de prøver å gjøre i resten av katalogen sin.
Goldman forventer derfor at de to selskapene blir enige om en løsning utenfor rettslokalene.
Les også: – Sosiale spill er ondeLes også: FarmVille-skaper med eget spillnettverk