Om to uker lanseres Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance her til lands. Spillet markerer seriens sjuende spill (ikke medregnet nyversjoner eller spesialutgaver) og vil fortelle om hovedpersonene Sora og Rikus reise inn i drømmenes verden for å bli ekte keyblade-mestere.
I et intervju med IGN kan Tai Yasue, meddirektør for spillet, fortelle om planene for seriens fremtid og hvordan Dream Drop Distance passer inn i seriens helhet.
– Da Tetsuya Nomura lanserte spillets originale konsept, var det med et ønske om å virkelig koble sammen historien i Dream Drop Distance med det neste spillet i serien, Kingdom Hearts 3. Det vil med andre ord være mange hemmeligheter for spillerne å oppdage underveis.
– Seriens fremtid er noe vi fremdeles tenker på, og jeg tror Dream Drop Distance er et hint til hva som kommer til å skje på sett og vis. På en måte er både handlingen og historien i spillet direkte knyttet til Kingdom Hearts 3, og om du spiller gjennom alt Dream Drop Distance har å by på vil du se at det henger tett sammen med det neste spillet. Da tenker jeg spesielt med tanke på Rikus rolle som keyblade-mester og Mark of Mastery-testen.
Også for nykommere
På spørsmål om hvorvidt nykommere bør ha spilt noen av de tidligere spillene i serien hadde Yasue dette å si:
– Jeg antar at hvis du har spilt Birth By Sleep, i tillegg til Kingdom Hearts 1 og 2, vil dette hjelpe deg langt på vei til å forstå de små detaljene i handlingen. Samtidig har vi laget et «memento»-system i Dream Drop Distance. Med dette vil du låse opp et såkalt «memento», eller et minne om du vil, etter spesielle hendelser og mellomsekvenser i løpet av spillet, og dette vil faktisk fortelle deg om historien fra de andre spillene. I så måte kan du hoppe rett inn i Dream Drop Distance, selv om du ikke har spilt noen av seriens tidligere spill.
Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance slippes eksklusivt til Nintendo 3DS den 20. juli.
Les også: Anmeldelse: Kingdom Hearts: Birth by Sleep
Les også: Anmeldelse: Kingdom Hearts 358/2 Days