Sniktitt

Dead Space 3

Forvent deg mer action og en ny retning i denne oppfølgeren.

LOS ANGELES (Gamer.no): Det er langt fra hver dag at en stor utgiver som Electronic Arts lanserer en helt ny spillserie. Derfor hevet mange øyenbrynene når Dead Space nådde butikkhyllene i 2008. Utviklet av EA Redwood Shores, eller Visceral Games som det er kjent som i dag, ble spillet hyllet som et friskt pust. Det å satse på et skummelt overlevelsesspill satt til verdensrommet var et modig valg. Når Dead Space 3 nå ble presentert under årets E3 fremsto det på ingen måte som en modig tittel.

Det er kaldt i verdensrommet

Presentasjonen sparkes i gang med vår kjære Isaac Clarke som krasjlander på en fremmed planet. Her er det ingen velkomstkomité og ingen hyggelige omgivelser. Landskapet er dekket av snø og is, og vi kan se at protagonisten vår har vansker med å bevege seg under disse omstendighetene. En sterk vind blåser og snøen hemmer sikten din såpass at du knapt kan se et par meter foran deg. Været og de fiendtlige omgivelsene påvirker helsen din og vil være en konstant trussel gjennom spillet.

«Venn eller fiende?»

I en grotte finner vi ly for det ugjestmilde været på utsiden, men i god Dead Space-stil er det sjelden at det som først fremstår som et trygt sted, egentlig er et godt sted å senke skuldrene. Fæle monstre ligger nemlig på lur under snøen og når Isaacs tunge støvler tramper ned i nærheten av dem farer de opp med et hvinende skrik og med blodtørstige tenner klare for hogg. Utstyrt med våpen kjent fra tidligere i serien har likevel Isaac små problemer med å sende monstrene tilbake til det kalde skjulestedet de kravlet ut fra.

Isaac forlater den skumle grotta og løper i retning en stor konstruksjon som ser ut til å være murene til en liten by. Det finnes folk på denne planeten og på toppen av denne muren står en ny krabat som venter på å bli introdusert. Dette er John Carver, en staut militærfyr og Isaacs nye bestevenn. Før han klarer å få åpnet portene dukker det opp et gigantisk monster som må kverkes og dette viser godt takten i spillet; løpe fra et trygt område til et annet med skumle skapninger halsende etter deg.

Endelig kan noen høre deg skrike

John Carver er ikke med bare for å se tøff ut, selv om drakta med det rødglødende visiret er ganske kul. Dead Space 3 tilbyr nemlig «drop-in» samarbeidsmodus for to personer. Dermed kan du nå la en nær venn eller vilt fremmed være din medhjelper i kampen for å knekke necromorphene en gang for alle.

To tøffe typer.

Noe av det som har gjort Dead Space til den nakkehårreisende opplevelsen det tidligere har vært er at du føler deg helt alene. Når du har fire minutter med oksygen igjen på tanken og en horde av blodtørstige monstre står i veien for det trygge romskipet, så er det bare deg der. Det vil nok ikke føles like skummelt om du har en sidemann med på laget. Særlig ikke en som roper obligatoriske skjellsord om din mor hvis jeg kjenner tilfeldige onlinespillere rett.

Dette har også utviklerne innsett og de lover at mye av tiden vil de to heltene være separert. Dermed vil du og din venn spille store deler av spillet sammen, uten å være på samme sted. Nøyaktig hvordan dette vil utspille seg er foreløpig usikkert, men utviklerne lover at du skal kunne spille alene uten å ha en datastyrt Carver halsende etter deg. Det vil primært være de store sjefsmonstrene man samarbeider om å knekke, og skal vi dømme ut fra det vi har sett så langt er det mange av dem.

Action, action, action

Under den relativt korte presentasjonen vi fikk ble det vist frem flere svære monstre som måtte knekkes. Disse bydde på heseblesende action, og adrenalinet nærmest sprutet ut av skjermen når Clarke og Carver samarbeidet om å drepe storbeistet samtidig som masse småmonstre løp gnafsende rundt deg. Det er ingen tvil om at utviklerne ønsker å lage store øyeblikk, men her må jeg sette foten ned og få spørre om hva pokker det er de driver med.

Necromorphene har ikke blitt noe penere siden sist.
Les også
Anmeldelse:

For det første er de store monstrene gjort på den måten jeg misliker sterkest. De skal bekjempes ved å skyte på de blinkende, røde områdene på kroppen. Denne spillmekanikken var utdatert selv på nittitallet og gjør det som skulle være spennende og storslagne kamper for livet til kjedelige og repetitive «skyt-på-blink»-øvelser. Som om ikke det er nok har de klart å dytte inn flere knappesekvenser. Disse bryter totalt med måten du kontrollerer Isaac på i resten av spillet og sender innlevelsen min bort fra kampen og langt ut i verdensrommet. Det å måtte se på skjermen for å trykke på knappene som vises der fungerer bra i Guitar Hero, men ikke i et spill hvor jeg ønsker å leve meg inn i intense og nervepirrende øyeblikk.

Det var rett og slett ingen ting skummelt å spore i dette spillet. Det som en gang var en serie om grøss og overlevelse, som mestret kunsten å skape frykt, har nå blitt gjort om til et actionskytespill hvor spillerne bærer rundt på vanvittige mengder ammunisjon og skyter seg gjennom det ene megabeistet etter det andre.

Dersom Gears of War og Lost Planet møttes i fylla og sammen lagde et skikkelig stusselig avkom ville det trolig se ut som Dead Space 3. Men, og det er et stort men her: Dette er fortsatt en tidlig presentasjon av spillet. Det kan tenkes at EA av en eller annen grunn ønsket å vise oss en del av spillet som på ingen måte er representativt for resten. Det ville jo være ganske underlig, men rarere ting har skjedd.

Konklusjon

Dead Space 3 fører historien til Isaac Clarke videre og vi får hint om at han kanskje denne gangen kan klare å knekke necromorphene for godt. Han får med seg John Carver på laget og sammen må de utforske en snødekt planet som kryr av beist for å komme til bunns i grusomhetene som har plaget Isaac siden han braste ombord i USG Ishimura. To spillere kan denne gangen samarbeide, men ting tyder på at de likevel vil spille store deler av spillet hver for seg.

Du vil nå møte fiender med skytevåpen.

De nervepirrende grøsserelementene virker helt fraværende. Nå handler det om action og skyting, og spillet minner mer om Gears of War enn et skummelt overlevelsesspill. Svære monsterkamper skal by på intense øyeblikk, men også disse fremstår som kjedelige da spillmekanikken ikke bygger opp under den intensiteten som utviklerne ønsker å skape.

Jeg kan på sett og vis forstå at utviklerne ønsket å vise frem de nye elementene i spillet. Kanskje er det fortsatt mye av det gamle Dead Space inni der et sted. Likevel har jeg store problemer med å skjønne hvordan spillbarheten i det originale spillet skal kunne gå hånd i hånd med det vi fikk se av Dead Space 3. Jeg ble rett og slett skikkelig skuffet og kan bare håpe at presentasjonen jeg fikk se ikke var representativ, for dette så ikke gøy ut i det hele tatt.

Dead Space 3 kommer i salg februar 2013, for Windows, PlayStation 3 og Xbox 360.

Les også: Sniktitt på Lost Planet 3
Les også: Sniktitt på Resident Evil 6

Klarer ikke laste video

Siste fra forsiden