For noen år siden kunne spillere med sans for dyp taktikk kose seg med serier som Ghost Recon og SWAT, men i de senere årene har de taktiske skytespillene blitt mindre taktiske og mer fokusert på ren action. BlackFoot Studios, som ble grunnlagt av Red Storm-veteran John Sonedecker, liker ikke denne trenden:
– Det finnes mange førstepersons skytespill der ute som fokuserer på raskt arkadespill med urealistiske skader, bevegelser og skytemekanikker. Folk som liker en mer langsom, realistisk og kalkulert opplevelse ignoreres stort sett av de større spillutviklerne, sier han.
Derfor holder han selv på med et taktisk skytespill, laget i samme stil som det originale Ghost Recon. Spillet heter Ground Branch, og er et flerspillerbasert spill hvor du får rollen som en operatør fra CIAs Special Activities Division. Din jobb blir å delta i skjulte operasjoner, som den amerikanske regjeringen vil benekte all kunnskap om skulle dere bli tatt.
Vi loves høy realisme, og bare enkle ting som å bytte våpen og lade magasinet vil for eksempel ta like lang tid som i virkeligheten. Våpnene skal oppføre seg akkurat som i virkeligheten, og for å lykkes må du lære de ulike våpnene å kjenne. Spillmiljøene vil inkludere mål og andre elementer som er forskjellige hver gang du spiller, så hver runde skal utarte seg på en unik måte.
For å fullføre utviklingen av Ground Branch trenger BlackFoot penger – hele 425 000 dollar, eller litt over 2,5 millioner kroner, for å være eksakt. Derfor har de startet en Kickstarter-kampanje, hvor de i løpet av de første 19 dagene har fått inn nesten 58 000 dollar, altså 13% av totalbeløpet. Det er med andre ord behov for en skikkelig helomvenning om de skal lykkes, for kampanjen har bare 16 dager igjen. Hva som skjer med spillet om de ikke får inn pengene de ber om er uvisst.
Dette er forøvrig ikke det første taktiske skytespillet som har gått til Kickstarter for å få budsjettet i havn. Det forrige prosjektet, Takedown, slet også i motbakke en lang stund, men klarte til slutt å dra i land 200 000 dollar (1,1 millioner kroner). I ettertid har utviklerne av Takedown blant annet ansatt et par veteraner fra SOCOM-utvikler Zipper Interactive.
Les også: Kommentar: Får vi en ny spillrevolusjon?
Les også: Kickstarter takker Double Fine