Den tyske spillutvikleren Crytek har sagt at de ønsker å slutte å lage tradisjonelle spill. I stedet vil de kun satse på gratis, nedlastbare spill hvor inntektene kommer fra «mikrotransaksjoner», altså salg av ulike typer ekstrautstyr. Selskapets første slike spill, Warface, har allerede blitt tilgjengelig i Russland.
– Mens vi utviklet konsollspill visste vi veldig klart at fremtiden er online og «free to play». Akkurat nå er vi i en overgangsfase, hvor vi går over fra fysiske produkter til å kun gi ut «free to play»-spill. Det betyr at i fremtiden vil alle spillene vi jobber med, alle nye prosjekter, plattformer og teknologier, være designet rundt «free to play» og onlinespilling, sier Crytek-sjef Cevat Yerli til nettstedet Videogamer.
Dermed kan det se ut til at Crysis 3, Homefront 2 og Kinect-spillet Ryse – hvis det noensinne kommer – blir selskapets siste tradisjonelle spill. Men Yerli vil ikke ha det til at den nye forretningsmodellen vil resultere i dårligere utgivelser:
– Som vi ser med Warface, er vår tilnærming å tilby topp, konsollkvalitet på spillene. Det betyr budsjetter på mellom ti og tretti millioner dollar, så det er ikke snakk om noen kompromisser her. Men prisen for kundene vil i utgangspunktet være null dollar.
Crytek har allerede lansert sin egen onlineplattform, ved navn GFACE. Dette skal være en plattform som støtter alt fra enkle familiespill til grafikktunge actionspill, og et av de viktigste elementene er at man skal kunne spille sammen på tvers av plattformer. Det vil si at mobileiere og PC-eiere kan spille samme spill, men ha radikalt ulike opplevelser.
Les også: – Bruktspillsperre ville vært supert
Les også: – Alle skytespill taper penger