LOS ANGELES (Gamer.no): Under årets Microsoft-konferanse fikk vi se en heseblesende demonstrasjon av Call of Duty: Black Ops 2. Utvikleren Treyarch ønsker nok å sette alle kluter til, og det virker som om designmantraet for kampanjedelen fremdeles er å stadig lage enda større, og enda mer storslagne opplevelser enn det forgjengerne har bydd på.
På selve messegulvet fikk vi oppleve en lengre og mer detaljert presentasjon. Selv om det er tydelig at Black Ops II fortsetter arven fra de tidligere spillene, virker det også som om utvikleren Treyarch oppriktig ønsker å røre litt omkring i den velkjente vellingen vi har blitt servert de siste årene.
Fremtid og fortid
Kampanjedelen i Call of Duty: Black Ops II finner sted i to ulike tidsperioder. Vi vil få se slutten på den kalde krigen på 1980-tallet, med kjente fjes fra spillets forgjenger. Samtidig vil store deler av kampanjen også foregå i relativt nærliggende fremtid, i 2025. Alex Mason skyter seg gjennom fortiden, mens hans sønn, David Mason, gyver løs på fremtidens trusler.
Fremtiden bringer nemlig med seg nye problemer for verdensfreden. Etter et kraftig kyberangrep som senker det kinesiske aksjemarkedet, velger Kina å holde sine store ressurser av sjeldne jordarter for seg selv. Amerika er mildt sagt misfornøyde med denne handelsblokaden, og en ny kald krig er i emning. Samtidig forsøker onde krefter å egge de to supermaktene til krig. Raul Mendenez har fått tak i det amerikanske forsvarets nøkler til sikkerhetssystemet, og bruker denne muligheten for alt det er verdt.
Grunnen til å skifte over til fremtiden skal ha hatt grunnlag i ambisjoner om å gjøre noe nytt.
– Vi hadde et par grunner til å forflytte oss til fremtiden. For det første er dette en mulighet til å introdusere nye våpen, nye krigshjelpemidler og nye teknologier. Siden dette også er første gang siden det første Modern Warfare at vi skifter til en ny krigsperiode, ønsket vi å introdusere nye ting til hvordan man spiller Call of Duty, forteller David Suarez oss. Han er visepresident for Activisions produksjoner.
De to tidslinjene knyttes sammen av figurene, og særlig er trusselen Raul Mendenez et viktig bindeledd:
– I kampanjedelen, under den kalde krigen på 1980-tallet, vil du få vite alt om antagonisten Raul Mendenez. Hvordan han kom seg til makt, og på hvilken måte han er koblet til spillets hovedfigurer. I fremtidsdelen av spillet vil du få vite hva han gjør for å forsøke å kvitte seg med kapitalismen, forklarer Suarez.
President på flukt
Demonstrasjonen vi fikk se åpnet på samme måte som på Microsoft-konferansen. Som David Mason er du på et oppdrag for å beskytte den amerikanske presidenten fra Mendenez. Antagonisten har tydeligvis planer om å likvidere alle lederne for den økonomiske G-20-gruppen for å velte verden ute i et økonomisk kaos.
I demonstrasjonen er det likevel først og fremst byen Los Angeles som får gjennomgå. Skyskrapere faller etter massive angrep, helikoptre tumler sønderskutt ned fra himmelen og mot deg i sakte film, og motorveiene raser ned mot deg, mens du prøver å sørge for presidentens sikkerhet. Det er ingen tvil om at Call of Duty: Black Ops II beholder seriens forkjærlighet for storslagne øyeblikk, og virker å bli nok en eksplosiv og actionspekket pakke med enda større actionbegivenheter enn de tidligere spillene.
Det er nesten så man kan spørre seg om Activision ikke snart nærmer seg toppen av hvor store disse storslagne actionøyeblikkene kan bli. Suarez virket ikke veldig bekymret for dette, og påpekte at det viktigste er selve opplevelsen.
– Det blir nok utfordrende for oss som spillmakere, men vi forsøker stadig å finne nye måter for å fornye våre spillhistorier. Kanskje blir det neste spillet noe helt annet, men vi synes det viktigste er å lage det vi synes er et underholdende spill, og det vi tror spilleren vil sette pris på.
Hvis du så demonstrasjonen under Microsoft-konferansen, fikk du sikkert med deg at presidentens fluktforsøk ble forkludret. Etter at et kraftig angrep rammer togbanen, og etter at ett nedskutt helikopter truer med å knuse både deg og følgesvennene dine, stavrer du deg rystet på bena igjen for å ta fatt på strabasene. Presidenten må komme seg i trygghet, koste hva det koste vil.
– Vi har moralske valg
Når du kommer til enden av motorveien må du gjøre et valg. Både under Microsoft-konferansen og vår lukkede visning valgte Treyarch å vise hva som skjer dersom man velger å beskytte resten av troppen fra posisjonen med ett skarpskyttergevær. Siden dette er fremtiden kan selvfølgelig de elektrisk ladede kulene penetrere betong og metall for å finne sitt mål, og du hugger ned fiendtlige soldater, en etter en, mens troppen din avanserer.
Disse valgene vil være av varierende grad, og Suarez bedyrte under intervjuet at det vi fikk se her var et valg som var relativt lite.
– Det eksemplet du så var bare en liten smakebit på hva vi tilbyr. Valget i det tilfellet går på om man ønsker en nærkampssituasjon eller et oversiktsangrep. Vi har også noen moralske valg i deler av spillet. For eksempel vil du kunne bli spurt om å gjøre en ting som du kanskje synes det er litt problematisk å gjennomføre. Disse vil også påvirke hvordan historien utspiller seg.
Skarpskytingen er ferdig, du har fått rappellert deg ned mot resten av troppen, og dere beveger dere mot kjøretøyene. Du og krigskompisen din, Harper, stjeler en trailer og kjører mot møtepunktet. Med ett hogger det inn en rød trailer fra høyre, og skjermen går i svart.
Når du kommer til hektene igjen, må dere komme dere til møtepunktet. Du skyter deg gjennom mengder av fiender, før en fallende skyskraper truer med å knuse deg som en maur. Det er storslagent så det holder.
Presidenten har blitt skutt, men dere aner ikke hvor alvorlig skadene er. På dette punktet kan du velge mellom tre ruter: enten går du gjennom et kjøpesenter, eller så følger du veien, eller så går du på den andre siden av bygningene.
Når du endelig møter teamet igjen finner dere den skadeskutte presidenten på bakken. Dere ordner med ambulanse til henne, før du klatrer opp i et fly og skal prøve å beskytte ambulansen fra luften. Før du aner det kommer det en flokk med fiendtlige fly fra siden, og du må jage ned flokken og skyte de ned, alle som en. Du avslutter selvfølgelig det hele stilfult med å styre flyet på kollisjonskurs med fienden, for så å løse ut flysetet like før det smeller.
– Det som er interessant med flyvingen er at det er helt fritt – du er ikke på skinner, og kan fly hvor du vil. Vi ønsker å forandre på spillmekanikkene, og gi spillerne flere muligheter slik at de aldri føler at de gjentar ting, fortalte Suarez.
Imponerende «Strike Force»-oppdrag
Vi fikk også se det utvikleren kaller «Strike Force»-oppdrag. Dette er en type sideoppdrag du kan velge å gjøre i løpet av hovedhistorien. Her kan du ta kontroll over en mengde militære leketøy, og kan hoppe inn og ut av både soldater og kjøretøy, omtrent som en slags general med magiske krefter.
Du holder oversikten ved et slags isometrisk kart der du ser alle de tilgjengelige soldatene og kjøretøyene. Dermed blir det opp til deg hvor du ønsker å angripe. Når som helst kan du skifte til en ny person eller kjøretøy.
Oppdraget vi fikk se utspilte seg i Singapore, og handlet om å ta kontroll over tre områder på kartet. Vi fikk se hvordan spilleren skiftet mellom å spille soldat på frontlinjen, og hvordan han så hoppet inn i en liten rekogniseringsvogn.
Disse oppdragene finner ikke sted i kampanjens hovedhistorie, men er mer å regne som geopolitiske konflikter som eksisterer rundt om i verden. Dersom du taper disse oppdragene vil kampanjehistorien fortsette uhindret, men utfallet av oppdraget vil påvirke hovedhistorien.
– Hvert «Strike Force»-oppdrag vil ha sin egen lille historie som er knyttet opp mot den helhetlige geopolitiske konflikten. Det forteller mer av bakomhistorien om hva som skjer rundt om i verden. Her vil du spille som nye typer som ikke er knyttet til Mason, Harper eller noen av disse andre figurene.
Vi prøvde også å forhøre oss litt om flerspillerdelen, men Suarez forholdt seg ganske generell:
– I flerspillerdelen prøver vi å gjøre nye og unike ting med vår «Create-A-Class», og vi kommer til å snakke mer om disse forandringene snart. Noe som også har vært en innflytelse på utviklingsteamet har vært e-sport, eller denne formen for konkurransespill, kunne Suarez fortelle.
– Mot slutten av det første Black Ops-spillet ble alle våre hoveddesignere engasjert i spilling på profesjonelt plan, og flerspillerdelen vil bære preg av dette.
– Vi ønsker også å dra inn flere sosiale deler, slik som Facebook og ting som lar folk spille og kommunisere mer med sine venner. Så endrer vi også litt på Call of Duty Elite. I Modern Warfare 3 introduserte vi Elite, men det var ikke så tett integrert med spillene vi hadde gjort tidligere, så vi kommer til å gjøre en del med det.
Vi håper vi får klørne tak i flerspillerdelen om ikke så alt for lenge, slik at vi kan få se disse forandringene David Suarez hinter mot. Det første Black Ops-spillet gjorde en del interessante vendinger med flerspillerdelens progresjonssystem, og det blir spennende å se hva som endres når spillet kommer ut i høst.
Konklusjon
Om jeg skal være helt ærlig hadde jeg mistet troen på at Call of Duty-serien hadde mye mer å tilby. Jeg følte den hadde stagnert de siste årene, og at utviklingen stort sett begrenset seg til minimale balanseoppgraderinger.
Call of Duty: Black Ops II er det mest interessante spillet i serien siden det første Modern Warfare-spillet i 2007, og jeg er uhyre spent på å se hva Treyarch har gjort med serien. Selv om valgmulighetene virker litt arbitrære, føler jeg at «Strike Force»-oppdragene kan gi kampanjedelen den vitaliteten som jeg sårt har savnet.
Etter å ha sett den penetrerende skarpskytterrifla i aksjon er jeg også spent på hva slags duppedingser Treyarch spår at fremtiden bringer med seg, og gleder meg til å fly gjennom Los Angeles' gater. Historien er jeg ikke helt sikker på om jeg kjøper så lett, selv om den etter sigende skal være plausibel.
Nå gjenstår det likevel for Treyarch å vise frem hovedretten, nemlig flerspillerdelen. Hva er det egentlig som har endret seg, og hva vil disse endringene bety for serien videre? Forhåpentiigvis får vi vite mer om dette om ikke så alt for lenge.
Call of Duty: Black Ops II kommer til Xbox 360, PlayStation 3 og PC, og blir å finne i hyllene 13. november i år.
Les også: Er Activision Blizzard til salgs?
Les også: Nytt Counter-Strike i august