Vi har fulgt den tragiske saken om problemene hos 38 Studios tett de siste par ukene, med alle sine oppturer og nedturer. Nå som støvet sakte men sikkert begynner å legge seg, dukker det opp ny informasjon om hva 38 Studios og understudioet Big Huge Games jobbet med før de måtte gi tapt.
I etterkant av sparkingen av samtlige ansatte i 38 Studios og Big Huge Games har Joystiq har snakket med flere kilder som hevder sistnevnte var i gang med å planlegge oppfølgeren til Kingdoms of Amalur: Reckoning. Selskapet skal ha vært i forhandlinger med en utgiver om spillet før gjeldskrisen satte en stopper for arbeidet.
Planene for oppfølgeren skal ha inkludert bedre grafikk, ingen lasteskjermer mellom soner i verdenen, flere og bedre kampanimasjoner, mindre tilfeller av splittede oppdrag, og en større spillerinnflytelse på verdenen.
– Vi hadde en god base å jobbe ut fra, og hovedmålet var å forbedre alle aspekter av spillet. Vi hørte på hva fansen og kritikerne sa, og ønsket å implementere alt det vi kunne få til, sa en anonym kilde til Joystiq.
Lånetrøbbel
38 Studios pengeproblemer kommer av en manglende evne med å tilbakebetale et lån på 75 millioner dollar som de skyldte staten Rhode Island. I forrige uke hevdet guvernøren for staten at Kingdoms of Amalur: Reckoning var en flopp, og la mye av skylden for selskapets trøbbel på skuldrene til debutspillet.
Når spillselskapet nå ikke klarer å bemanne lånet, fryktes det at skattebetalerne i Rhode Island overtar nedbetalingsansvaret. Staten har visstnok lagt av penger til å betale ned det første avdraget i november, men etter den tid er det uvisst hvordan lånet skal behandles.
Les også: Anmeldelse: Kingdoms of Amalur: Reckoning Les også: – Kingdoms of Amalur er en flopp