Slik ble Rage en realitet

Kreative tankeprosesser hos id Software.

MALMØ (Gamer.no): Tim Willits er kreativ direktør og medstifter av id Software. Han har jobbet på blant annet Doom- og Quake-spillene, og under Nordic Game var han invitert for å dele sine erfaringer med det nordiske publikumet. Her gikk han blant annet inn på Rage, det nyeste tilskuddet i id Softwares skytespillportefølje.

Eksperimenterte

Tim Willits, kreativ direktør og medstifter av id Software. (Foto: Marius Kjørmo, Gamer.no) Vis mer
– Road Warrior møter Doom, der har du Rage, forteller Willits. Vis mer

På spørsmål om hvordan man kom opp med idéen til Rage svarte Willits følgende:

– Vi startet med å eksperimentere med en ny teknologi hvor vi kunne laste inn enorme mengder kartdata som NASA tilbyr lisensfritt for så å streame dette kjapt og enkelt til spilleren uten at det krevde noe særlig maskinkraft (samme typen kartdata ble brukt i SSX, journ. anm.).

– Dette er noe vi kan gjøre noe med, tenkte jeg. Dette kan vi lage et nytt spill av. Så begynte vi å brainstorme: Hva kan vi gjøre med store, åpne, utendørslandskap? Vi kan kjøre rundt med biler og sånn, det har vi aldri gjort før. Så må vi ha skyting. Det er alltid gøy. Det må jo være et id-spill. Hva om vi setter skytevåpen på bilene? Det blir sikkert kult.

Den erfarne utvikleren forteller engasjert og gestikulerer kraftig mens han vandrer frem og tilbake på scenen. De hadde likevel ikke noen setting. Hvordan kunne de sy dette sammen så det ikke ble for moralsk problematisk å kjøre rundt og skyte folk for så å ta tingene deres?

– For å slippe unna med disse idéene kunne vi ikke sette det til realistiske omgivelser. Vi endte opp med en post-apokalyptisk setting. Vi hadde alle sett Mad Max-filmene og ville gjøre det Mad Max-aktig. Road Warrior møter Doom, der har du Rage.

– Det var ikke like lett å få navnet på plass. Alle vet at et hvert ord på fire bokstaver i det engelske språket allerede er registrert på en .com-adresse. Det ble en lang prosess hvor juristene måtte jobbe for å overta navnerettighetene fra noen som allerede hadde det, men det gikk i boks til slutt.

Willits avsluttet med noen inspirerende ord til de mange aspirerende spillmakerne i salen:

– Det viktigste er å lage spill man selv ønsker å spille. Uten den lidenskapen vil det aldri bli mer enn middelmådig. Husk at spillbransjen har et grenseløst potensiale og uendelige idéer. Det gjelder å våge. Man må ta sjansen på å prøve noe nytt, bare slik når man frem i denne bransjen.

Les også: Doom 3 overhales og feites opp
Les også: Anmeldelse av Rage

Ledige stillinger
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (6)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
uzen
13 år siden

Rage er tidenes mest ubrukelige spill. Tok et halvt år før jeg fikk spillt det også da jeg endelig fikk spillt var det ikke så bra heller. Også får man ikke spillt sideoppdragene etter at man har fullført single-player. Wtf.

Kharan
13 år siden

Rage var følelsen min da jeg hadde fullført spillet og funnet en alt for brå slutt.

Hr. Jenssen
13 år siden

Synd de ikke brukte noe av kreativiteten sin i selve spillet.

Dore123m
13 år siden

RAGE har potensial til å bli noe, spent på å se om de våger seg på en evt oppfølger.

Argoniel
13 år siden

Jeg likte Rage jeg! Var utrolig gøyalt :D Litt linjert, men fantastisk å se på, styringen og våpenfølelsen og alt var dritgod. Jeg likte også storyen, men slutten var altfor kjapp. Hvor ble det av bossfighten? Eller badguyen som det skjedde noe med? Nei, spillet var dritbra, med en utrolig dårlig og skuffende slutt :) Håper på noe likt!

Siste fra forsiden