Mange spill lar seg fint beskrive med en setning eller to. Det gjør ikke Dragon Commander. Larian, ellers best kjent for sine rollespill i Divinity-serien, kommer med et spill som ikke ligner noe annet. Her blandes blant annet elementer fra rollespill, strategiske brettspill, sanntids strategispill, politiske simulatorer og flyspill.
Bakgrunnen for Dragon Commander var at Larian ikke var fornøyd med drage-delen av Divinity 2: Ego Draconis. I stedet for å grave ned ideen i bakgården, bestemte de seg for å undersøke om de kunne få mer ut av den i en annen sammenheng. De må ha likt det de fant, for ideen gikk de videre med. De hevder at prosjektet er så sprøtt at det ikke finnes en utgiver som ville turt å satse på prosjektet, men så er da uansett planen å gi det ut selv. Dragon Commander utvikles parallelt med Divinity: Original Sin, og planen er å gi ut begge i løpet av 2013.
I Dragon Commander inntar du skoene til en ung drageridder og prins. Din far ble brutalt myrdet fordi han motsatte seg en ny og voksende religion. En stor og ond drageridder ved navn Aurora er ansvarlig for udåden, og du må samle fraksjoner og raser i din kamp for å ta tilbake det som er ditt og hevne din far.
Spillet foregår i en tid hvor teknologi og magi er på et høydepunkt i verdenen Rivellon. Dette på tross av at handlingen foregår lenge før Divine Divinity. Larian har imidlertid vært dyktige til å bygge et sammenhengende univers på tvers av sine spill, og vi loves at Dragon Commanders historie vil føye seg fint inn i Rivellons etter hvert nokså spenstige historie.
Axis & Allies
Det første du får stifte bekjentskap med, er moderskipet Raven. Her vil du blant annet legge planer, rådføre deg med diplomater, oppgradere enheter og ta del i spillets rollespillelementer. Her finner du også verdenskartet. Dette viser hvem som kontrollerer hvilke områder, hvordan inntektene dine er, hvor enhetene dine befinner seg, hvor du har mulighet til å produsere flere enheter og så videre. Det er også her du flytter enhetene dine rundt for å angripe eller forsvare områder. Dette er tungt inspirert av brettspillet Axis & Allies, og det er et mål at denne delen av spillet skal være så dyp at den skal kunne stå på egne ben. Kanskje blir det til og med aktuelt å selge spillet i en samleutgave som inkluderer et fysisk Dragon Commander-brettspill.
Likhetene med nevnte Axis & Allies er mange. Enhetene dine har angrepspoeng, forsvarspoeng og bevegelsespoeng. En enhet som er god i forsvar er kanskje ikke ideell om du ønsker å ta over fiendens territorier. Videre ser spillet ut til å følge de samme reglene med tanke på inntekter fra områder og hvordan enheter produseres. Identisk er det likevel ikke. I Dragon Commander vil du for eksempel kunne skade fiendens inntekt ved å sende dennes områder ut i opprør. Du vil også få anledning til å spille diverse bonuskort, som for eksempel kan gi deg et nyttig våpen eller økt velvilje hos en av spillets raser.
Disse bonuskortene får du i belønning for beslutninger du tar på moderskipet. Det er stadig noe på gang i riket ditt som du må ta stilling til. Under vår presentasjon ble det vist et eksempel hvor en rådgiver spør deg om du er villig til å frigi fanger for å verve dem til hæren din. Du advares om at tyver, voldtektsmenn og drapsmenn muligens ikke vil bidra til å skape spesielt god stemning blant sivilbefolkningen i områdene de måtte befinne seg i, men samtidig trenger militæret vårt sårt litt starthjelp. Vi valgte å frigi fangene, og ble belønnet med et bonuskort som danner en ekstra hær. Samtidig kan et slikt valg få følger for forholdet ditt til de andre rasene.
Betente temaer
Larian hevder å ha saumfart amerikansk og europeisk presse de fire-fem siste årene etter hete temaer å overføre til spillet. Dermed må du ikke bli overrasket om du for eksempel må ta stilling til hva du skal gjøre med kriminelle innvandrere, om fiske må reguleres eller hvordan du skal hanskes med barnemishandlere. Vi loves en rekke betente temaer, og trolig høy aldersgrense som et resultat av dette.
Av og til må man ta stilling til noe som er veldig viktig for en av rasene. Disse spørsmålene krever ofte et stort offer, men hjelper rasen med å oppnå sine mål. Hver rase kan oppnå tre grader av suksess i spillet; bronse, sølv og gull. Disse gir deg ulike permanente belønninger for eksempel i form av nytt utstyr.
Forholdet til de andre rasene er viktig, og deres diplomater vil borde moderskipet ditt etter hvert som du kommer i kontakt med dem. Da kan du rådføre deg med disse før du tar avgjørelser for å få en formening om hva slags reaksjoner du vil få. Ofte vil noe som gir gunst hos en rase kunne føre til harme hos andre. Det er dessuten mulighet for å gifte seg med en prinsesse for å styrke forholdet til en av dem. Også denne prinsessen vil gi deg utfordringer å ta stilling til, og hvordan du løser disse og oppfører deg mot henne avgjør hvordan hun utvikler seg. Om du ender opp med en innesluttet mus eller en tiger i lakk og lær er med andre ord opp til deg.
Velg dine kamper
Hvis du planlegger å angripe et område og du har en overlegen militær styrke, kan du velge å droppe selve kjempingen, men som drageridder er du i utgangspunktet selve spydspissen til styrkene dine. Kampene du deltar i utspiller seg i sanntid som et temmelig ordinært strategispill. Den viktigste forskjellen er at du har direkte kontroll over drageridderen din og kan fly rundt og spy flammer og ødeleggelse mot fiendens styrker eller bygninger. Samtlige enheter ser ut til å være flygende, så det dreier seg i første rekke om luftkamp. I tillegg er det mulig å konstruere bygninger på platåer i landskapet. Vi snakker ikke om noe enormt utvalg, men grunnleggende bygninger som gruver, fabrikker og diverse forsvarsverk.
Dragon Commander utvikles i første omgang til PC, men det er designet med håndkontroller i tankene. Under presentasjonen ble en Xbox 360-kontroller benyttet. Ved hjelp av denne ble grupper av enheter markert og sendt i kamp i løpet av et sekund eller to. Likeledes ble nye bygninger valgt og plassert svært raskt og effektivt. Du hopper kjapt inn og ut av drageformen, slik at du kan holde styr på enhetene når det trengs, og kjempe aktivt når du føler for det. Enhetene skal bygge på et stein-saks-papir-konsept, slik at det er viktig å bruke enhetene der de gjør mest nytte for seg. På det strategiske kartet har altså hver styrke sine angrepspoeng og forsvarspoeng. Disse poengene oversettes til styrkens størrelse når kampene utkjempes. Det er fullt mulig å gå seirende ut av et slag selv om fienden har tallene på sin side, men det forutsetter at du gjør en god jobb som drageridder.
Flerspillerdelen ser også ut til å bli omfattende. Som nevnt tidligere vil man trolig kunne spille som et rent brettspill, men det skal også være mulig å kjøre gjennom et fullt spill med slag, diplomati og hele regla. Dette vil nok ta noen timer, men det skal være mulig å lagre progresjonen underveis. Utålmodige spillere kan også velge å hoppe rett inn i et enkelt slag, slik at opplevelsen havner nærmere tradisjonelle strategispill.
Konklusjon
Ingen kan beskylde Larian for å være pysete, og det å beskrive Dragon Commander bak på esken må bli et aldri så lite mareritt. Her blandes rollespill og sanntidsstrategi med et strategisk brettspill inspirert av Axis & Allies. Å få elementene til å fungere godt hver for seg er utfordrende nok, men her er man helt avhengig av å sy det sammen til en solid og sømløs helhet. Det blir dessuten spennende å se om de evner å overføre vonde og betente temaer til spillmediet uten at det kommer over som platt og smakløst. Det eneste som er sikkert er at det ligger an til å bli en temmelig unik opplevelse.
Dragon Commander er kun annonsert for PC. Vi fikk se spillet hos Larian Studios, og reisen og oppholdet ditt ble betalt av utvikleren.