Kommentar

Kommentar: På tide å koble av?

Stadig mer online-integrering er en trussel mot spill og spillere.

1: Side 1
2: Side 2

For et par år siden hisset den franske utgiveren Ubisoft på seg Internetts vrede da de begynte å gi ut PC-spill med en kopibeskyttelse som krevde at brukeren konstant var pålogget nettet mens de spilte. Dette skulle hindre piratkopiering, men for de legitime kjøperne kunne det by på problemer. Ikke bare var man avhengig av å spille på en PC med bredbåndslinje – ingen laptopspilling på hytta for deg – men man var avhengig av at nettet til enhver tid fungerte knirkefritt under spillingen, og at Ubisofts egne servere holdt seg oppe konstant. Det gjorde de ikke.

Ubisoft, og alle som tenkte i samme bane som dem, lærte etter hvert en ganske viktig lekse: Det er få grupper som klarer å skape like stor negativitet rundt spillet ditt enn horden av DRM-motstandere på nettet. Selv om de aldri ville innrømme nederlaget sluttet de til slutt å bruke den kontroversielle kopibeskyttelsen sin – til glede for både DRM-motstandere og selskapets legitime kunder. For piratene spilte det neppe den store rollen utgiveren ville ha det til, for spillene ble cracket og distribuert ulovlig uansett.

Assassin's Creed II introduserte Ubisofts forhatte kopibeskyttelse. Vis mer

«Ekstra verdi»

DRM-motstandernes seier har imidlertid vist seg å være kortvarig. Det Ubisoft og de andre utgiverne har skjønt er nemlig at de ikke må presentere kontrolltiltakene sine som kopibeskyttelse og denslags. De må presentere dem som metoder for å gi oss kunder økt valuta for pengene. De må sørge for at kravet om oppkobling på nettet på en eller annen måte gjør spillet «bedre» enn det hadde vært uten – selv om definisjonen av «bedre» ikke alltid er den samme hos utgiverne som hos oss.

For la oss ikke være i tvil. Når Blizzard krever at du alltid er på nett for å spille Diablo III er ikke det fordi de har et genuint ønske om å forbedre spillopplevelsen vår. Nei, det er ene og alene for å kontrollere oss. Slik jeg ser det er det hovedsakelig tre grunner til at de ønsker kontroll: De ønsker å forhindre piratkopiering, de vil hindre bruktsalg, og de ønsker at vi skal bruke penger på spillet etter at vi har kjøpt det. Spesielt de to første grunnene er forståelige.

Dessverre bedrives enorme mengder piratvirksomhet, og flere undersøkelser gjort av utviklere selv viser at oppmot90% av spillerne bruker piratkopierte kopier. Utgiverne liker å presentere piratkopierte kopier som tapte salg, noe som åpenbart ikke er nøyaktig. Spørsmålet er: Hvis piratene ikke kunne kopiere et spill, ville de da ha kjøpt det? Man kan diskutere dette til man blir blå i ansiktet – vi vet kun én ting: Noen ville gjort det og andre ville ikke gjort det. Hvor stor andel av piratene som virkelig er «tapte kunder» er et helt ukjent tall. Men om et spill piratkopieres av ni av ti spillere, er matten likevel klar: Hvis kun én av de ni piratene hadde kjøpt spillet om han eller hun ikke hadde anledning til å kopiere det, ville salgstallet doblet. Det er ikke noe å kimse av.

Denne kopibeskyttelsen holder ikke mål lenger (foto: Joachim Froholt). Vis mer

Bruktsalg et også et problem, spesielt på konsoll, og fra utgivernes ståsted kan det faktisk være enda mer irriterende enn piratvirksomhet. Her er det nemlig ofte snakk om kunder som går inn i fysiske butikker med pengene klare for spillkjøp. Og så går de ut igjen med en brukt kopi, som de kanskje sparer en hundrelapp eller to på. De er altså betalende kunder, de kjøper utgivernes spill, men utgiverne får ikke ei krone. Når enkelte kjeder i tillegg promoterer bruktsalg svært aggressivt, fordi det er noe de tjener gode penger på, kan man skjønne utgivernes ergrelse. Ved hjelp av «online pass»-funksjonalitet klarer de å tjene litt på bruktsalg, men bare hvis spillene bruker nettfunksjoner. Som med piratene er det imidlertid ikke sikkert folk hadde kjøpt en ny kopi om en brukt og billigere ikke var tilgjengelig, og bruktsalg er også med å sikre at spillene oppleves av flere. Spørsmålet om hvorvidt bruktsalg til syvende og sist er negativt for industrien er fortsatt åpent, men utgiverne har i alle fall bestemt seg for hva de synes.

Den siste grunnen, nemlig at utgiverne ønsker å tjene på spillene også etter at du har kjøpt dem, blir mer og mer vanlig. Man kan si mye om nedlastbart betalinnhold og ekstratjenester, men for utgivernes del representerer disse relativt nye tingene potensielle gullgruver hvor små investeringer kan bli til stor profitt. Men for at dette skal fungere optimalt må spillkjøperne bli presentert for muligheten til å bruke mer penger, og helst også oppfordret til det. Hvis man spiller «offline» må man selv oppsøke ekstrainnholdet og andre betaltjenester før man kan bruke penger på det. Hvis utviklerne tvinger deg til å være «online» kan de sikre at alle aktive spillere vet hva som er tilgjengelig, og hvor mye de eventuelt går glipp av ved å ikke punge ut. Ved å tvinge spillerne online kan de også tvinne inn mikrotransaksjonselementer i spillkonseptet, litt som i «free to play»-spill.

Diablo IIIs Error 37, eller «vi har trøbbel, så du får ikke spille». Vis mer

Bør vi bli med på nett?

For utgiverne er det altså flere mer eller mindre gode grunner til å tvinge oss på nett. Men hva med oss? Hva får vi egentlig igjen for det, og oppveier det ulempene? Jeg tror ikke det.

For det første får vi akkurat de samme problemene som Ubisofts kopisperre gav oss. Mister vi tilgangen på nettet kan vi ikke spille. Har vi med laptopen til et sted uten dekning, kan vi ikke spille. Velger vi av en eller annen grunn å ikke ha Internett hjemme, kan vi ikke spille. Og om du deler oppkoblinen med andre i huset, som velger å laste ned noe stort mens du spiller, går ditt spill dårligere. Vi mister altså kontrollen over vår egen spilling. Ikke bare det, men vi er avhengige av at utgiverne har full kontroll også.

Les også
Anmeldelse:

Lanseringen til Diablo III har ikke vært knirkefri. «Error 37» er en av mange feilmeldinger som har hindret folk i å få sin daglige dop, på grunn av overbelastede servere og andre problemer hos Blizzard. Ja, det er midlertidig, og nei, det er ikke så enormt farlig at man ikke får spilt. Men det er så unødvendig. Det er frustrerende, og det føles ikke riktig at man skal sperres ute fra et spill man har kjøpt for et ikke ubetydelig pengebeløp bare fordi Blizzard undervurderte PC-markedets størrelse.

Det er gøy når man først kommer i gang.

Den store ironien er at hvis jeg og de andre som alltid har spilt Diablo-spillene alene hadde fått lov til å gjøre det, uten å logge oss på noen sentral server, så hadde alle de som ønsket å spille det på nett sannsynligvis kunne gjøre det uten problemer. Jeg har altså blitt tvunget til å belaste systemet og ødelegge for deg.

Sikkerhet er et annet problem. Når min enspilleropplevelse plutselig blir en del av et større system som involverer ekte penger, må jeg ta helt andre forhåndsregler enn før. Under én uke etter at jeg installerte Diablo III har noen kommet seg inn på kontoen min, logget på et flerspillerspill og gitt bort alle pengene jeg hadde samlet opp. Jeg vet ikke hvordan de har fått tilgang, men jeg vet at hvis jeg hadde fått spille offline, slik jeg ønsket, så hadde det ikke skjedd.

1: Side 1
2: Side 2
Ledige stillinger
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Dataspelrådgivar (vikariat)
Søknadsfrist:
10.04.2025
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (279)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Whackedorange
13 år siden

Utrolig bra skrevet og jeg er enig i det meste du skriver og jeg selv hadde planer om å kjøpe Diablo III men pga att man må være tilkoblet så velger jeg heller å bruke pengene på noe annet.

magnemoe
13 år siden

Etter det jeg forstår finnes det ingen crack for Diablo III så strategien har virket. Nå spørs det om dette hadde noen stor effekt da du ikke kan spille flerspiller med cracked versjon heller.

 

Fordelen med å ha online innhold fremfor en ren DRM er at det blir mye vanskligere å cracke, for å ungå drm trenger du bare å lure spillet til å tro at drm sier at alt er ok, med online inhold må du emulere dette eller behandle de feilene som oppstår.

Sansynligivs smartere på et spill som har flerspiller alikevell.

 

Tommelom
13 år siden

Jeg er så enig så enig. Jeg kjøpte Diablo 3 under tvil, fordi det er en serie med gode minner. Men etter frustrasjon med vanskelig innlogging (ikke så farlig da det bare var miderrtidig) og mye lagg under spilling (enormt frustrerende da det er konstant), så blir dette mitt siste med med onlinekrav ved enspiller. Og at jeg ikke kan spille f.eks. på toget når jeg skal noe sted er også en stor ulempe.

Gledet meg til neste SimCity jeg også, men nå blir det ikke noe av det om jeg må være online der også.

Deluze
13 år siden

En flott artikkel å lese en søndags formiddag.

 

Det at servere blir lagt ned, og at enkelte titler dermed (slik det er i dag) vil bli utilgjengelige er noe jeg ikke har tenkt over tidligere.

 

Det hadde vært svært interessant med en inngående artikkel om ulike løsninger på DRM av utviklere og hvordan dette har påvirket piratkopiering og salg. Slike tall forstår jeg at kan være vanskelig å oppdrive, men helt umulig er det vel ikke?

Kanskje også med noen kritiske blikk på værstingene i bransjen?

 

 

-Deluze

SimenB
13 år siden

Flott artikkel!

 

PS, Demon's Souls serverne skal IKKE stenges

 

http://www.eurogamer.net/articles/2012-05-25-demons-souls-servers-to-stay-online-in-the-us

Siste fra forsiden