Sommeren er like rundt hjørnet, og den skarpe sola truer med å ødelegge for iPhone-spillingen min. Det er litt slitsomt å måtte finne seg en skygge hver gang man ønsker å ta en kort spillrunde på telefonen. Når jeg likevel endelig får plassert meg under et lunt bjørketre (noe som ikke er forferdelig smart, da jeg er kolossalt allergisk mot bjørk), fisker jeg opp smarttelefonen og spiller så fingrene fyker.
Denne måneden smeller vi til med et par små godbiter som dekker helt vidt forskjellige sjangre. Enten du har lyst til å gjenoppleve de beste gållene fra de siste fire tiårene, sønderbombe fiendtlige øyer som krigspilot eller ri ned snøfjellet på ryggen til en avskylig snømann, vil du finne noe å sette berøringsskjermfingrene i her.
Spellsword
Sjanger: Arkade/endeløs Pris: 7 kr Type: Universell Utvikler: EverplayKan kjøpes her
Man skulle kanskje tro at tørsten etter arkadeinspirerte overlevelsesspill var slukket etter et halvår med Super Crate Box og ZiGGURAT, men neida. Retropregede Spellsword renner smakfullt ned halsen, men ikke uten en smått skjemmende ettersmak.
I tillegg til en konvensjonell endeløsmodus har Spellsword 60 korte oppdrag. Her tjener du rupier, anskaffer utstyr og trener opp dine ferdigheter i å hugge gørra ut av utallige fiendebølger med sverdet ditt. Det som skiller spillet fra andre jambyrdige er fokuset på å hanke inn ulike magikort. Ved kontakt spyr kortene ut magisk ild, gift og lysstråler som gjør kort prosess av beistene, i tillegg til å drapere sverdet ditt med magiske evner.
Som videospill flest er fiendene spekket med rupier som kan brukes til å oppgradere magikortenes effekter, eller til å handle inn utsyr som gjør krigeren din sterkere. Alt du tilegner deg i oppdragene gjør at du blir mer utholdende i endeløsmodusen, så det lønner seg å presse på.
Dessverre føles det hele litt ubalansert – det lønner seg stort sett å fokusere på å jage etter kortene fremfor å hugge ned fiender, siden kortenes magiformler skader fiendene langt mer enn du kan. I tillegg er musikken klønete, og heltens trang til å lire av seg elendige one-linere og referanser før hvert oppdrag gjør at jeg himler med øynene. Den oversiktlige og enhetlige stilen, og de virtuelle kontrollene gjør likevel sitt for at Spellsword blir en opplevelse det er verdt å anbefale.
Tower of Fortune
Sjanger: Rollespill/arkade Pris: 7 kr Type: iPhone Utvikler: Game StewKan kjøpes her
De fleste har sikkert hørt om hvordan spilldesignere utnytter mange av de samme triksene som er i sving i gambling. Tower of Fortune later ikke en gang som om det ikke har noe med gambling å gjøre, men klistrer heller den klassiske enarmede banditten til et turbasert rollespill-kampsystem. Du spiller en pensjonert helt som må redde sin kidnappede datter fra et dystert tårn ved å nedkjempe gufne fiender i ulike kamre. Kamrene åpnes ved å betale inn mynter du har tjent inn gjennom de tidligere kampene.
Kampsystemet baserer seg rundt en enarmet banditt, der både du og fienden er representert med ulike symboler. Det er det fremste symbolet som er viktigst, mens de to påfølgende kan øke styrken i handlingen dersom de lander på samme symbol. Du kan også få erfaringspoeng og mynter gjennom den enarmede banditten.
Du bør likevel ikke bite over mer enn du kan takle. Dersom du taper en kamp mister du alle erfaringspoengene dine, men beholder de inntjente myntene. Denne konsekvensen gjør at hver nye kamp blir mer intens, og at du venter i spenning hver eneste gang symbolene ruller over skjermen. Mellom kampene kan du også besøke den lokale tavernaen for å få tilbake helsepoeng, eller kjøpe nytt utstyr som kan brukes i kampene.
Tower of Fortune lykkes også med en gjennomført retroestetikk, med ekspressive pikselfigurer og en generelt minimalistisk stil. Jeg savner litt mer grunnleggende informasjon om hvordan spillsystemene virker, og i begynnelsen måtte jeg lete og gjette meg til mye selv. Blandingen av slotmaskin og turbasert rollespill fungerer uansett merkverdig bra, og gir meg min daglige dopamindose.
Ski Safari
Sjanger: Arkade/endeløs Pris: 7 kr Type:Universal Utvikler: Defiant DevelopmentKan kjøpes her
Se for deg dette scenarioet: Du ligger og sover søtt i den spede hytta di i skråningen på fjellet. Med ett dundrer det et snøskred nedover bakken, og truer med å begrave deg og hytta. Hva er vel da mer naturlig enn at du spenner skiene på og legger utfor i et febrilsk forsøk på å renne fra skredet?
På tur nedover berget treffer du også på pingviner og merkverdige snømenn som tumler mot sikkerheten. Dette kan du dra nytte av – på ryggen av snømenn, eller med pingviner på skiene, går ferden nedover unna som bare rakker’n. Selvfølgelig benytter du også muligheten til å ta et par-tre saltomortaler for å øke poengmultiplikatoren, samt raske inn noen slanter på veien.
Før eller siden vil snøskredet ta deg igjen, og du kan ikke gjøre stort annet enn å krysse fingrene for at din poengsum er bedre enn kameratens. Forhåpentligvis greide du også å oppfylle noen av målene som var satt for runden – for eksempel å ri snømannen over 2000 meter – slik at du kan bygge opp multiplikatoren enda mer til neste tumle-økt nedover snøfjellet.
De mange skiturene blir en smule ensformige etter en stund, og det er en betydelig engasjementsforskjell mellom å kjøre ski og å massakrere en forskningslabb med en rakettsekk i Jetpack Joyride. Turene nedover fjellet byr likevel på en del gode momenter, og hvem kan vel motstå sjansen til å ri en avskyelig snømann?
Snabbit
Sjanger: Arkade/endeløs Pris: 14 kr Type:Universal Utvikler: TapCatKan kjøpes her, eller prøves gratis her
Det har knapt gått ti måneder siden de norske gutta i TapCat slapp sitt forrige iOS-spill, Snake Race. Nå har det lille selskapet bygget videre på den Snake-aktige formelen med Snabbit.
Du styrer den lodne Snabbitten ved å trykke på venstre eller høyre side av skjermen, alt etter hvilken vei du ønsker at dyret skal vende på seg. De 90 korte brettene er proppet fulle av kriker og kroker, og i de siste brettene blir det hele ganske hektisk. I tillegg har du en endeløsmodus der du kan konkurrere med topplisten om å komme deg lengst mulig.
Som tidligere nevnt baserer Snabbit seg mye på forgjengeren. TapCat viser en vilje til å revurdere og bygge videre på et godt spillfundament, og prøver seg her på noen nye systemer. For eksempel har utvikleren implementert et trestjerne-system, der Snabbit-slangen kan plukke opp inntil tre stjerner på veien gjennom brettet for å oppnå toppscore.
Stort sett er spillet godt, og kravet om lynkjappe reflekser vil glede en hver med sansen for utfordring. Jeg savner likevel litt mer spenstig brettdesign og variasjon, og det er frustrerende når pauseskjermen dukker opp hver gang man kobler til Game Center. Alt i alt er Snabbit likevel et hyggelig lite spill som både utfordrer og underholder.
Wings of Valor
Sjanger: Krigsspill Pris: 14 kr Type: iPhone Utvikler: idea spoonKan kjøpes her
Wings of Valor er basert på den gamle klassikeren Wings of Fury, og følger inpsirasjonskildens grunnmekanikk nesten til punkt og prikke. Du styrer et lite militærfly, og målet er å sønderbombe fiendtlige japanske øyer, småfly og hangarskip. For hvert brett må du ta av fra hangarskipet, og deretter gjennomføre en god landing etter endt oppdrag.
Det er ikke så lett som man kanskje skulle tro. Jeg presterte å deise flyet i havet de første par gangene, før jeg forsto at jeg måtte snu luftfartøyet og ta av på langsiden av båten, og det å lande krever også litt trening. Det å fly føles derimot veldig befriende og lett, og presisjonsbombingen fungerer akkurat slik man forventer.
Selv om flyfølelsen generelt er god er jeg ikke veldig begeistret for den virtuelle stikka. For ofte snur jeg flyet uten å mene det, noe som er fryktelig irriterende siden animasjonen bruker et par sekunder. Jeg skulle også gjerne sett et mer robust oppgraderingssystem, og større variasjon mellom nivåene. Grunnopplevelsen er uansett god nok til at det er verdt å anbefale Wings of Valor.