For et par uker siden ble det massive flerspillerspillet The Elder Scrolls Online avduket. I et nytt intervju med Gameinformer fortalte spillets regissør, Matt Firor, litt mer om hvordan utvikleren vil forholde seg til spillerens effekt på den store verdenen.
Firor kunne blant annet fortelle at stilskaperne ønsker å beholde seriens fokus på spilleren som den unike helten.
– I Elder Scrolls-spillene er det alltid du som er helten, enten du ønsker det eller ikke. Du vandrer omkring og dreper dragene, du gjør kål på Mehrunes Dagon i Oblivion, og i Morrowind slåss du mot gudene i Tribunal. Dette er storslåtte og globale øyeblikk der du som spiller ikke ønsker å stå i kø. Du vil ikke at konfrontasjonen med Mehrunes Dagon, der han stamper rundt i Imperial City, skal preges av at det står 15 personer bak deg og venter på sin tur.
Fokus ligger på den enkelte spilleren
Videre medelte Firor at historiedelen i det kommende onlinespillet vil ha fokus på den enkelte spilleren.
– Når jeg konfronterer en viktig fiende i spillet gjør jeg det alene i en egen instans. En stor del av spillet, hovedhistorien, vil oppleves 100 prosent på egen hånd, slik at verdenen har fokuset kun på deg. Du er helten, alt du gjør gjør du alene, og verdenen endrer seg etter hva du foretar deg, fortalte Firor.
The Elder Scrolls Online blir utviklet av Zenimax Online Studios, og er satt 1000 år før begivenhetene i fjorårets Skyrim. Verden trues av den daedriske prinsen Molag Bal som ønsker å dra med seg Tamriel inn i sitt demonrike. Samtidig preges provinsen Cyrodiil av en intens krig mellom tre ulike fraksjoner.
Spillet skal etter planen lanseres i 2013 til PC og Mac.