2K Games har kommet med en trist nyhet for alle som gledet seg til å spille BioShock Infinite denne høsten. Det etterlengtede spillet har nemlig blitt utsatt, og nå er det ikke planlagt utgitt før i 26. februar. Men skal vi tro kreativ direktør Ken Levine er det gode grunner til utsettelsen:
– Da vi kunngjorde lanseringsdatoen i mars følte vi oss ganske sikre på timingen. Siden den tid har vi avdekket muligheter til å gjøre spillet enda mer ekstraordinært. For å gi teamet vårt den tiden de trenger for å gjøre spillet så godt som mulig valgte vi å flytte lanseringen til februar, sier han i en pressemelding vi har fått tilsendt.
BioShock Infinte er oppfølgeren til det kritikerroste førstepersons actioneventyret BioShock. I originalen foregikk handlingen i Rapture, en vanvittig art deco-by under havoverflaten. I oppfølgeren droppes de klaustrofobiske undervannsmiljøene til fordel for Colombia – en by som bruker avansert, dampdrevet dampteknologi til å holde seg svevende i lufta.
Oppholdet i Colombia blir, i likhet med turen til Rapture, preget av at stor frihet til å løse de individuelle utfordringene akkurat slik du ønsker det selv. Vi tok en titt på spillet i fjor, og da elsket Mikael Harstad Groven svært det han fikk se:
– Alt virker bare så uhorvelig sterkt i dette spillet. Dialogene sitter som et skudd, og bare etter noen minutter har man et forhold til hovedpersonene i spillet. Utvikleren makter også å spille på sterke følelser, noe som bidrar til enorm innlevelse. Kampene er kanskje mer actionpreget enn tidligere, men samtidig er de mer spennende og dynamiske. Dessuten er det kunstneriske nesten av en annen verden, herre min hatt hvor vakkert dette er. Jeg drister meg til å sette en tikroning på at dette overgår originalen, og hvis jeg har rett blir dette uforglemmelig!
BioShock Infinite kommer til Xbox 360, PC og PS3.
Les også: