LONDON (Gamer.no): Om du pustet lettet ut og trodde alle romvesnene døde i slutten av Crysis 2, er det for det første på tide å trekke pusten igjen. Så blir det opp til deg å vurdere hvorvidt denne naiviteten din er et problem. "The Ceph" som de kalles, er nemlig tilbake. Fortsatt like gretne.
New York er i 2047 dekket av en gigantisk glasskuppel, á la The Simpsons-filmen, bare litt mindre hyggelig og litt mindre inneholdende tegneseriefigurer. Inne i denne kuppelen er den utraderte byen dekket av tett, aggressivt voksende regnskog. Det er her Crysis 3 vil foregå, og omgivelsene vil bli mer realistiske og mer varierte enn aldri før.
Både kuppelen og regnskogen kan man takke det suspekte CELL-selskapet for, og som om det ikke var ugler nok i mosen fra før av, hevder de nå å ha gode intensjoner. Prophet, som i Crysis 3 gjør et nær bibelsk post-mortem comeback, biter derimot ikke på.
Godt gjødslet asfalt
Denne blandingen av jungel og New York hinter til at man med omgivelsene har gått for en slags symbiose av Crysis og Crysis 2. På spørsmål om dette er en riktig tolkning av designstrategien, vil egentlig ikke Cryteks Rasmus Højengaard direkte benekte det. I Crysis 3 har de nemlig tatt det de mente fungerte best i eneren, og det som fungerte best i toeren, fornyet det, og vips fått en snøkule-utgave av New York, minus snø. Pluss regnskog.
Ved å bruke urbane terreng der naturen har tatt over, har de i følge Højengaard gitt seg selv en større mulighet for variasjon i omgivelsene. De ville skape en verden som føltes levende og variert, men samtidig ha bygninger, vegger og slike urbane verktøy det er enklere å guide spilleren med. Du vil se tegn på et dynamisk, levende økosystem midt i det forfalne bylandskapet, og en mye bredere variasjon av landskap.
Og det er åpenbart at Crytek gjerne vil skryte av omgivelsene sine, noe det raskt viser seg de har god ryggdekning for. Det første som slår oss alle der vi glor sitrende på gameplay-demonstrasjonen foran oss, er nemlig nettopp omgivelsene. Deilige Cryengine 3 kjører i høygir hele veien og sørger for upåklagelig grafikk, noe vi har sett oss vant til gjennom de to foregående spillene i serien. Typen som spilte passet p å kikke møysommelig om seg i det vi passerte noen særdeles godt utførte vanneffekter. Det hadde jeg gjort og. Så bra var det.
Jeger, ikke bytte
Det neste vi fikk se var det nye pil og bue-våpenet i all sin stillferdige, men dødelig effektive prakt. Det er en slags trinsedrevet komposittbue, så kompleks at den ser ut til å være røsket ut fra inne i motoren på en Formel 1-bil. Crytek har ment dette som Prophets nye signaturvåpen. Overraskende nok kan buen skytes med uten at stealthmekanismen i nanodrakten skrur seg av, noe det amerikanske forsvarets smarte nano-ingeniører strengt tatt allerede burde tenkt på en gang halvveis ute i eneren.
Dette nye hovedvåpenet er ment å signalisere en annen endring Crytek har gjort. I de to foregående spillene har henholdsvis Prophet og Alcatraz hovedsakelig vært de som har blitt jaktet på. Buen understreker at det denne gangen er det Prophet som skal stå for jakten. Denne buejakten skjer foreløpig med tre forskjellige piltupper – eksplosiv tupp, elektrosjokk-tupp, eller vanlig spydspiss-tupp. Det ville ikke forundret meg om smittsom tuppedille slår om seg i Crytek-studioet en gang før lansering, slik at vi får se et par ekstra typer tupp også.
Tungt bevæpnet
Det er ikke bare buen som er ny. Slik det sømmer seg for en oppfølger er Crysis 3 det spillet i serien med størst arsenal. Nå kan du nemlig fordype deg i en helt ny rekke våpen, i form av det utstyret Ceph-soldatene måtte klare å rote vekk i underskogen. Eventuelt også det de har på seg når de dør.
Vi fikk for eksempel sett standardrifla Ceph-styrkene utstyres med, som er en slags blåglødende plasmarifle med tilsynelatende medium effektivitet. Prophet plukket også opp en massiv, neonlysende Ceph-bombekaster som gjorde kort prosess med det aller meste som var dumt nok til å stå i veien. Eller hva med et våpen som fyrer av 500 skudd i sekundet og høres ut som fire trommevirvler oppå hverandre? Det ser med andre ord ikke ut til at du skal rusle rundt i New York-lyngen og savne et svært våpen å bødle aliens med.
Fiender i fleng
Mens Prophet lusker rundt i annen etasje på en halvveis avreven bygning, svever et svært, buldrende Ceph-fartøy faretruende nært forbi. Med det dramatiske skylaget i bakgrunnen og jungelen stikkende opp mellom den raserte bebyggelsen, ser det hele uomtvistelig raft ut. Fra dette oversiktspunktet kan Prophet rekognosere veien videre, noe som aldri er dumt i Crysis. Herfra kan man markere fiendene en etter en, og på den måten alltid ha oversikten når man bestemmer seg for å slå til.
Området forut er selvfølgelig forsøplet med diverse utenomjordisk vaktmannskap. Av dette mannskapet fikk vi se et par nye typer fiender. For å kontre det at du nå kan skyte pil og bue med nanodraktens stealthfunksjon på, finnes det en ny type robot. Denne scanner et visst område, og ser tvers gjennom kamuflasjen din om du skulle bevege deg innenfor dens synfelt. Vi så også en sterkt skorpioninspirert, pansret type fiende kalt Scorcher, som fort kan vise seg å bli ett hakk for påtrengende i mengder.
Snik om du vil
Så Prophet valgte dermed å snike litt i buskene, selv om det selvfølgelig er opp til spilleren å bestemme graden av Rambo i fremgangsmåten. Crytek har i anledning snikingen laget et helt nytt sett med nærkampanimasjoner. En ensom vakt ble inngående opplært i nanodraktens fordeler gjennom en uppercut av Obelix-typen, som sendte ham flyvende av bygningen og ut i jungelen. Det ble også demonstrert en del nye, alvorlig rå bakholdsangrep man kan utføre fra snike-modus.
Pil og bue vil naturlig nok gjøre nytten for den mer snikelystne der ute. Det vil også bli mulig å følge individuelle piler i en slags Fallout-aktig kameramodus, der du ser pilen spinne i luften fra den forlater buestrengen, frem til den opererer hull i skallen på din heldige utvalgte. Vi ble ikke gitt noen indikasjon på hva det er som trigger dette, men at det så kult ut var hevet over enhver tvil.
Hacking
Højengaard vil også gjøre et nummer av den nye hacke-mekanikken, som etter sigende vil bli en av hovedmekanikkene i Crysis 3-gameplayet. Prophet kan gjennom den hendige kikkerten sin ikke bare markere fiender, men nemlig også fjernhacke Ceph-maskineri.
I denne omgang hacket Prophet seg inn i en slags bombekaster-mitraljøse stående midt i en skokk Ceph-styrker, og ikke lenge etter var kaoset komplett. Dermed kan han gjøre dobbelt skade ved å peise av gårde med sin egen bombekaster, eller snike seg knivstikkende rundt oppstyret, helt usett. Man er absolutt berettiget i å tro at det vil bli mye mer av denne type ting ved lansering, noe også Højengaard hintet til.
Bare nesten sandkasse
I utgangspunktet vil alt dette foregå i jungel, men vi blir lovet variasjon i landskapet, som for eksempel savanner, ørkenlandskap, urbane områder og et vidt spekter andre omgivelser. Når det kommer til spørsmålet om hvorvidt Crysis 3 er et såkalt sandkassespill, vil ikke Højengaard være for bombastisk.
Designfilosofien har vært å kombinere det lineære med det åpne, for å gi spilleren den best mulige opplevelsen til en gitt tid. Om spillopplevelsen tjener på at spilleren forholder seg til den og den tingen til en bestemt tid, har ikke Crytek videre betenkeligheter med å sørge for at du befinner deg der de vil du skal befinne deg. Samtidig loves vi store, åpne landskaper når det kommer til for eksempel savanneområdene.
Akkurat hvordan denne komboen mellom åpen og lineær verden vil fungere i praksis fikk vi ikke noe svar på, men om man skal basere seg på demoen vi så, vil ihvertfall visse områder lose deg frem dit du skal.
Konklusjon
Crysis 3 skal avslutte Prophets historie, og danne siste kapittel i Crysis-trilogien. På den måten ser spillet ut til å føye seg pent inn i rekken uten de helt store overraskelsene. Spillet ser fabelaktig bra ut, men noe annet er vel ikke å vente, og Prophets nye signaturvåpen, pil og bue, vil unektelig bli et rått verktøy i denne jungelsettingen. Nye fiender, nye våpen, hackemekanikk og nye omgivelser vil også helt klart være med på å separere Crysis 3 fra sine eldre brødre. Spørsmålet er bare om det holder å forandre på slike hverdagsligheter når spillet heter Crysis 3, og bærer med seg et lass store forventninger.
For det som imponerer mest med Crysis 3 er også det vi alle visst ville være der, nemlig det grafiske. Lys- og vanneffektene, lydene og animasjonene er alt sammen upåklagelig implementert, og stemningen blir naturlig nok deretter.
Selve innholdet er det derimot grunn til å være mer skeptisk til, ettersom de forandringene vi har sett til nå er av typen det mer eller mindre bare skulle mangle at er der. Flere våpen, flere fiender og nye omgivelser er ikke tilstrekkelig til helt å overbevise om at dette vil bli nytt nok.
Men det er fortsatt mange ting Crytek ikke vil prate om. Når E3 nærmer seg, online-delen annonseres og gameplaydemoer blir tilgjengelige, sitter vi uten tvil på et mer fullstendig bilde av hvordan Crysis 3 blir. Og til da er det bare å fryde seg over grafikken, for den blir god. Så mye er i hvert fall klart.
Les også: Crysis 3 er offisielt bekreftet Les også: – Bruktspillsperre ville vært supert
Crysis kommer til PlaStation 3, Xbox 360 og PC en gang i 2013. Vi opplevde spillet på et pressearrangement i London. Reise og opphold ble betalt av Electronic Arts.