Seattle-baserte Valve, spillstudioet bak storsuksesser som Half-Life, Portal og det gedigne spillnettverket Steam, har et unikt rykte i spillbransjen. De har lenge vært åpne på at selskapet har en helt flat struktur med ingen reelle sjefer, og at de ansatte til enhver tid jobber med akkurat hva de vil.
I helgen lekket manualen (via Flamehaus) som gir alle nyansatte et kræsjkurs i Valve-ideologien, hvor disse konseptene utdypes ytterligere. Samtidig får man en veiledning til andre frynsegoder, som årlige sponsede ferier for alle ansatte og familiene deres, eller massasjerommet som står klart til disposisjon gjennom dagen.
Kjernen for håndboken er likevel en idé om at hierarki struper kreativiteten og evnen til å utfolde seg.
– Vi er dårlige til å planlegge
«Hierarki er flott for forutsigbarhet og repetisjon. Planleggingen forenkles og man kan lettere kontrollere en større gruppe mennesker fra toppen, noe som er årsaken til at militæret er så glad i det» forklarer heftet, som alle av de over 300 ansatte kan bidra til uten å spørre om tillatelse.
«Når du er et underholdningsselskap som har brukt det siste tiåret på å rekruttere verdens mest intelligente, innovative og talentfulle mennesker, søler du bort 99 prosent av verdien deres ved å sette dem ved en pult og forklare dem hva de skal gjøre», fortsettes det.
Tankegangen ser ut til å tjene storstudioet godt, i fjor ble det klart at de tjener mer penger per ansatt enn ultraprofitable Apple.
Alle gjør hva de vil
Valve er også kjent for å stille høye krav til nyansettelser, og ta dem gjennom en lang og krevende intervjuprosess. Blant annet fordi manglende ledelse kombinert med alles teoretiske evne til å bestemme hva som helst innad i selskapet, gjør at én feilansettelse kan volde massiv skade.
Når man først er inne i varmen er det likevel svært få føringer. Alle ansatte kan når som helst rulle bort pulten sin – alle arbeidsplasser har en flyttbar pult med datamaskinen på – og hjelpe et annet prosjekt. Tanken er at man alltid skal spørre seg selv «hvor er jeg mest verdifull akkurat nå?» og flytte dit, enten det er for å starte et nytt prosjekt eller hjelpe noen andre.
Samtidig er ikke amerikanerne snauere enn at de har en liste over ting de gjør dårlig. Her nevnes den manglende evnen til å sende beskjeder som når alle og problemer med å hjelpe ansatte med den faglige veksten sin. Den må de i stor grad oppsøke selv.
Manualen innrømmer også at studioet har vanskelig for å spå mer enn et par måneder frem i tid, en av årsakene til at begrepet «Valve time» eksisterer.
Valve jobber for øyeblikket med Dota 2 og Counter-Strike: Global Offensive. Det spekuleres også i om de utvikler foreløpig uannonserte Half-Life 3.
Les også: Historien om hvordan Portal 2 ble til
Les også: Valve leker med nye konsepter