Denne våren har såkalt «crowd funding», folkefinansiering vært på alles lepper.
Det startet med at spillskaperlegende Tim Schafer henvendte seg til publikum via folkefinansieringsportalen Kickstarter og ba om hjelp til å finansiere et nytt, «gammeldags» eventyrspill.
Finansieringen i boks
Innsamlingskampanjen gikk over all forventning, og etter endt kampanjetid satt Schafer igjen med rundt tre millioner dollar mer enn han ba om.
I ettertid har både Brian Fargo samlet inn penger til en Wasteland-oppfølger, Leasure Suit Larry-skaperne og Gabriel Knight-skaper Jane Jensen henvendt seg til publikum på samme måte.
Men felles for alle Kickstarter-kampanjene er at publikum kommer med en ren donasjon, mot at man får tilgang på spillet når det lanseres. På mange måter kan Kickstarter-kampanjene dermed sees på som en veldig tidlig forhåndsbestilling av spillet.
Det ønsker nederlandske Gambitious nå å gjøre noe med.
Konseptet, som skal lanseres i Europa, vil tilby spillskapere en portal der de kan invitere vanlige spillere til å investere i titlene sine.
Tanken er at spillskaperne selv kan bestemme hvilken prosentandel av prosjektet som skal være tilgjengelig for investering utenfra, og de som så spytter i en slant penger vil bli regnet som en aksjonær og kunne få utbetalt utbytte.
Gambitious tar sikte mot lansering under det kommende E3-messa i Los Angeles i juni.
Les også: – En tidel av Kickstarter-pengene gikk til utvikling