Selv om fenomenet Kickstarter kan være en helt unik sjanse for indiestudio til å finansiere drømmen sin, er ikke alt nødvendigvis som det ser ut til. De skjulte utgiftene ligger og lusker.
Det fikk det amerikanske spillstudioet War Balloon Games erfare, etter at de overgikk alle forventninger og samlet inn nesten 37 000 amerikanske dollar til prosjektet Star Command.
Selv om målsummen deres egentlig bare var rundt halvparten av det de samlet inn, satt de kun igjen med småpenger til utvikling da alt kom til alt.
Advokater og iPad-er
Rundt 2000 dollar forsvant før de fikk dem, fordi flere av bidragsyterne manglet dekning på kontoen. Kickstarter og betalingsløsningen Amazon Payment skulle også ha sin andel, rundt ti prosent av den foreløpige summen, ifølge en oppdatering på prosjektsiden.
«Så gikk 10 000 dollar til belønningene vi lovte. Det inkluderer å printe plakatene og t-skjortene, samt å sende dem (takk Australia). Om vi hadde gjort det på nytt, hadde vi nok krevd litt mer penger for t-skjortene og plakatene, siden de viste seg å koste mer enn vi trodde. Vi hadde også spurt om litt ekstra for å finansiere hjelp fra en tredjepartstjeneste», skriver en representant for spillstudioet.
Deretter gikk hele 16 000 dollar til betaling av spillets musikk, design av plakater, iPader til utviklerne og en bod på spillmessen PAX East, i tillegg til forretningsutgifter som advokater og oppstartsavgifter. Dermed satt de kun igjen med 6000 dollar, rundt 34 000 norske kroner, og dem skulle skattevesenet ha rundt en tredel av.
Av alle pengene de samlet inn, går bare litt over ti prosent til utvikling av det faktiske spillet.
Forstod ikke kostnadene
«Hva hadde vi gjort annerledes? Vi hadde holdt advokatene utenfor», skriver de videre. Utlegget for juridisk hjelp var så de kunne forsikre seg om at selskapet ble opprettet på ryddig vis, men i ettertid innrømmer de at de kunne gjort samme jobb med en serviett og en penn.
«Belønningene er også noe å holde utkikk for. Vi forstod ikke helt hvor mye det koster å trykke 200 plakater og t-skjorter, men mest av alt hva de koster å sende dem. Frakt er a) dyrt b) slitsomt når du må bruke papprør og c) en tidstyv. Ingen av disse tingene er produktive».
Indiestudioet er likevel strålende fornøyd med pengene de fikk inn, og lover å utgi spillet i sommer som planlagt. Siden de slipper Star Command på App Store og Android Market, hvor populariteten på topplistene er ekstremt viktig for salget, har de valgt å kun selge ekstrainnhold gjennom Kickstarter. Det vil si at de fortsatt har minst 1167 potensielle kjøpere som allerede har vist interesse for produktet.
Det kan nok mildne litt på humøret til den Colorado-baserte gjengen, som allerede har nesten 300 000 norske kroner i regninger som følge av spillutviklingen.
Med tiden vil vi nok også få tilgang til budsjettene til andre vellykkede Kickstarter-kampanjer for sammenligning, og kunne se om War Balloon Games sliter med økonomistyringen eller om det er altfor lett å ta seg vann over hodet gjennom dugnadsnettstedet.
Les også: Leder Kickstarter til en spillrevolusjon?
Les også: Kickstarter takker Double Fine
Les også: Grim Dawn trenger hjelp