Nylig offentliggjorde Sonys toppsjef, Kaz Hirai, strategien for elektronikkgiganten fremover.
Denne strategien innebærer blant annet økt satsning på PlayStation Network ved å tilby flere nedlastbare titler, samt nye abonnementstjenester.
Abonnementsløsninger underveis?
Nå spekuleres det i om Sony kommer til å lansere en abonnementsløsning for PlayStation Network, i retning av Microsofts Xbox Live-tjeneste.
I et intervju med GamesIndustry forteller analytiker Michael Pachter at han regner med Sonys nye strategi innebærer en nedskalering av gratistjenestene i PlayStation Network.
– Jeg tror det er usannsynlig at Sony vil forlange en abonnementsavgift for bruk av PlayStation Network, men det er godt mulig at de vil komme til å nedskalere gratistjenesten til å bare inkludere flerspiller over nett for å oppmuntre folk til å betale for tjenestene, sier han.
Pachter får støtte fra Billy Pidgeon hos M2 Research.
– Det koster ikke mye å tilby spilling over nett, og Sony ville tapt mer på å ta betalt for dette enn det de ville ha tjent på en abonnementsavgift. Jeg tror Sony vil være tjent med å fortsette med den nåværende «freemium»-modellen, og heller ta betalt for utvidede tjenester, spekulerer Pidgeon.
Han fortsetter:
– PlayStation Plus er et fristende tilbud til spillerne, og Sony kan hente mer inntjening fra reklame, salg av gjenstander og spesialiserte tjenester for å forbedre spesifikke aspekter av spilling over nett – slik som personlig innhold og regler for «guilds» og andre grupper.