Legend of Grimrock er ferskt spill som er tro til en spillsjanger vi sjeldent hører om lenger, nemlig «dungeon crawl».
Disse rollespillene var svært populære for tyve år siden, og handlet gjerne om å bevege seg rundt i en hulelabyrint fylt med monster, trykkplater og fallemmer. Det unike med akkurat disse spillene var imidlertid et spillmiljø delt opp av usynlige rutiner. Du navigerte seg med piltastene i de fire himmelretningene, og både spilleren og fiendene kunne bevege seg én rute om gangen.
Tirsdag lanserte spillstudioet Almost Human Legend of Grimrock, som kan regnes som en hyllest til denne sjangeren. De har naturligvis gjort en del moderiseringer og lover lekker grafikk, et strømlinjeformet grensesnitt og interessante hjernetrimelementer. Spilleren setter sammen en gruppe på fire spillfigurer med ulike raser, klasser og ferdigheter for å utforske en diger hule fylt med monster, trykkplater og fallemmer. Målet er som før å slakte alle fiendene og plukke opp gjenstander for å bli sterkere.
Vi sikret oss ti eksemplarer gjennom den digitale spillportalen GOG.com. For å bli med i konkurransen krevde vi at man fortalte hvilket av tre klassiske rollespill som ikke var et «Dungeon Crawler»-spill. Alternativene var Lands of Lore, Eye of the Beholder og Wizard’s Crown. Riktig svar var Wizard’s Crown.
Nesten 700 lesere deltok i konkurransen og de ti heldige denne gangen ble:
Lars Bongard Munkeby
Kristoffer Emil Mørch Amundsen
Mats Roger Svendsen
Per-Arne Lauritzen
Dag Olav Nilsen
Jon Runar Bratland
Johan Saugestad
Leif Erik Furmyr
kenneth holand
Lars Lande
Gratulerer! Dere blir kontaktet av oss om kort tid.
Les også: Blogg: Jeg gleder meg til Legend of Grimrock
Les også: Storslått rollespill med enkel grafikk