– Jeg vil forandre verden

Peter Molyneux forteller hvorfor han forlot Microsoft.

For en drøy måned tid siden ble det kjent at Fable-skaper Peter Molyneux forlater Microsoft for å danne et nytt, uavhengig spillstudio – 22Cans.

I et intervju med Eurogamer forteller spillegenden om hvorfor han valgte å ta hatten sin og gå.

Midtlivskrise?

Molyneux forklarer at selv om det var svært komfortabelt under Microsofts vinger og at det var givende å jobbe med Fable-konseptet, snek det seg inn en tanke:

– Jeg begynte å motta en rekke «lifetime achievement»-priser og når jeg stilte de opp på hylla og studerte de, slo det meg: Representerer disse det beste jeg har gjort? Eller er det en utfordring om å gjøre mer?

Molyneux står blant annet bak Fable-serien.

Han fortsetter:

– Jeg ble nærmest besatt og kunne ikke akseptere ideen om at jeg allerede skulle ha oppnådd mine største prestasjoner. Jeg måtte bite tennene sammen og prøve å gjøre noe virkelig, virkelig stort.

Etter et par samtaler med Microsoft, som ifølge Molyneux var svært forståelsesfulle, kom de til enighet om at Molyneux skulle gå egne veier. Ifølge Molyneux var nemlig de sjansene han som en kreativ person ønsket å ta, vanskelig å ta i et så stort selskap.

Konkrete planer vil den britiske spillskaperen ikke gå ut med, men i kjent stil snakker mannen i svært store ord. Han vil rett og slett forandre verden.

Spill som allemannseie

– Hvis jeg for fem år siden fortalte til deg hvor mange som kom til å spille spill akkurat nå, ville du kanskje lagt sammen tallene fra de mest suksessfulle spillene den gang og tenkt deg frem til to eller tre millioner spillere. Men dersom vi legger til iOS, Facebook, XBLA og Android kommer vi antagelig opp i hundrevis av millioner.

I Black & White lot Molyneux deg prøve deg som gud. Vis mer

Molyneux hevder videre at vi nå har kommet til et punkt hvor spill begynner å bli allemannseie, på lik linje som at TV-en etterhvert inntok alle stuer.

Les også
Nyoppusset Jak og Daxter kommer i februar

– Når du nå har mobiltelefoner og nettbrett som er kraftige nok til å utfordre konsollene, virker det ikke så utenkelig at alle snart har tilgang til å spille spill.

Likevel ble ikke 22Cans startet ene og alene for å lage et mobilspill, skal vi tro utvikleren. Når Molydeux og kompanjongene ser på på spillbransjen slik den er i dag, ser de nemlig enorme muligheter for endringer og det er svært spennende.

Vil høre på spillerne

Selv om Molyneux ikke vil ut med nøyaktig hvilke planer selskapet har, forteller han at de håper på å ha noe å vise frem om noen måneder. Og hvis de har det, er det i hvert fall én ting han gjerne vil gjøre:

– Vi kommer definitivt til å involvere en form for samfunn i denne spillopplevelsen før den er ferdig. Jeg elsker tanken bak det Minecraft og Markus gjorde. Det å samle inn erfaringer fra brukere for å raffinere spillopplevelsen er er en essensiell del av utviklingen.

Men det er altså en stund til vi får se hva Molyneux og hans nystartede 22Cans kan by på. Kan de virkelig forandre verden? Det vil tiden vise.

Les også: Vår biografi om Peter Molyneux

Ledige stillinger
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (24)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Kverndokken
13 år siden

venter fremdeles på at han skal lage det Fable spillet han lovet før det første kom ut.

Så han blir neppe å forandre noe spesielt.

Eneste han har laget jeg synes er fantastisk bra er Dungeon Keeper 1 og 2. Jeg vil fremdeles ha 3'ern!

reyh
13 år siden

Dette kan bli spennende, ser frem til å høre hva som skjer. :)

Guybrush LeChuck
13 år siden

Verdens mest oppskrytte og selvskrytende mann.... stor i ord er han, han ville forandre verden med Spore også, vi ser hvordan det gikk..... black and white var ok da

Fippmeister
13 år siden

Og når han endelig får ting igang så vil det ende opp med at han endrer på en landsby i mexico.

XmasB
13 år siden

Dungeon Keeper 1 var genialt for sin tid, mens #2 var litt nedtur. Det samme kan sies om Black & White, tross sine mangler også i #1.

 

Molyneux er en mann jeg etterhvert har lært å ta med en klype neve trillebår salt.

Siste fra forsiden