Strategi-XCOM støtter «mods»

Firaxis vil la oss fikle i vei med det kommende strategispillet.

Sid Meiers Civilization-serie har vært uhyre populære blant brukere med en hang for å skreddersy spillene sine, og populære modifikasjoner som Fall From Heaven kan vel påstås å ha endt opp som helt nye spill. Det er en tradisjon utvikler Firaxis har veldig lyst til å fortsette med XCOM: Enemy Unknown.

I et nylig intervju med PC Gamer forklarer prosjektets sjefsdesigner, Jake Solomon, at spillet skal være lettvint å leke med.

Xbox-grensesnittet.

– Vi ønsker ikke å forplikte oss til noe ved utgivelse, men det er veldig lett [å gi modde-støtte] med Unreal Engine-spill. Jeg skriver nesten all spillkoden min i skriptene, og det er en veldig enkel mulighet å gi folk, sier han til bladet.

Egne grensesnitt

Firaxis har lenge vært en PC-sentrert utvikler, og de skal visst være opptatte av å tilby ulike opplevelser til forskjellige plattformer – noe Solomons reaksjon på spørsmål om alle Xbox-knappene i grensesnittet kom til å være der i PC-versjonen underbygger:

– «No, no, no. Nooo. Oh man, no. I wouldn’t do that to you, are you kidding me?».

Designeren understreker at de har et helt eget lag som jobber med et eget PC-grensesnitt, som tar utgangspunkt i at spilleren sitter med en mus. Han forklarer at de likevel kan komme til å bruke det samme grensesnittet i menyer og slikt om det gir mening.

XCOM: Enemy Unknown utgis til Windows, Xbox 360 og PlayStation 3 i løpet av året.

Les også: Vår seneste sniktitt på det andre XCOM, et skytespill
Les også: De første smakebitene på Enemy Unknown

Siste fra forsiden