– Det blir mer enn en nostalgitripp

Tim Schafer tenker høyt om det kommende eventyrspillet.

Spillegenden Tim Schafer og hans studio Double Fine har hatt overveldende suksess med sin såkalte «Crowd Funding»-kampanje for et nytt eventyrspill.

Opprinnelig ønsket Schafer og kompani å samle inn 400 000 dollar til et eventyrspill i ekte Monkey Island- og Grim Fandango-ånd.

Knuste alle rekorder

Gjennom en innsamlingsside hos Kickstarter sopte gjengen inn målsummen i løpet av imponerende åtte timer, og nå, med litt under en uke igjen av kampanjen, er totalsummen snart oppe i 2,5 millioner dollar.

Husker du denne karen?

Det har gitt studioet større muligheter.

I et intervju med Eurogamer forteller Schafer at de nå er på «informasjonssamlingsstadiet» i spillproduksjonen.

– På dette stadiet i Grim Fandango-utviklingen så jeg alle film noir-filmene jeg kom over. Nå snakker jeg med folk som Monkey Island-skaper Ron Gilbert om eventyrspill, og spiller de nye spillene, for å få hodet tilbake i eventyrspillmodus.

Han fortsetter:

– Hva har vi lært siden de forrige spillene, hva var så bra ved dem? Det er der jeg er nå.

Noen konkrete detaljer vil Schafer derimot ikke oppgi, selv om han gjerne spøker om det.

– Det skal handle om chinchillaer, nevnte jeg det? Mye pelsteknologi og nakenhet, og supervoldelig. Det blir det første faktiske «snuff»-spillet, jeg håper det gikk klart frem av Kickstarter-presentasjonen vår?

Tim Schafers Full Throttle.

Ikke bare nostalgi

Les også
Hva kan SimOcean være?

Likevel har Schafer et par smuler av informasjon til ivrige fans. Han kan nemlig fortelle at prosjektet skal holde seg til sine 2D-eventyrspillrøtter. Og det skal by på mer enn bare en ren nostalgitripp, målet er å være nyskapende i sjangeren.

– Det skal ikke være et eventyrspill som beklager seg over å være et eventyrspill. Det skal ikke prøve å være noe annet og ha en haug av actionelementer eller noe sånt. Derimot skal det være friskt og føles moderne – som det neste spillet ville ha vært dersom jeg lagde et rett etter Grim Fandango.

Schafer kan også fortelle at det kommende spillet nå har fått utvidet budsjettet sitt til å være på nivå med både Stacking og Costume Quest. Det økte budsjettet betyr også at Double Fine vil bruke lengre tid på å utvikle spillet, så den opprinnelige planlagte oktoberlanseringen i år blir forskjøvet.

Isteden ser Schafer for seg å bruke rundt ett år på spillet, noe som kan bety at det først blir ferdig på vårparten neste år. Med chinchillaer eller uten.

Les også: Tilbakeblikk på Full Throttle

Ledige stillinger
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (8)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
XtMartin
13 år siden

Det er IKKE Tim Schafers Full Throttle som er avbildet. Men ett (takk gud) kanselert drittspill bygget rundt en drøm om å cashe inn på gammel storhet. http://en.wikipedia.org/wiki/Full_Throttle:_Hell_on_Wheels#Legacy

bjornhelge
13 år siden

store ord fra mister Tim Schafers her... og at det skal koste 2.5mill for å lage et digital release mini spill er nesten ikke til å tro. får bare håpe det ikke blir fjasko...

TST
13 år siden

Det er IKKE Tim Schafers Full Throttle som er avbildet. Men ett (takk gud) kanselert drittspill bygget rundt en drøm om å cashe inn på gammel storhet. http://en.wikipedia.org/wiki/Full_Throttle:_Hell_on_Wheels#Legacy

Takk for at du korrigerte oss her. Bildet er nå byttet ut.

simalarion
13 år siden

store ord fra mister Tim Schafers her... og at det skal koste 2.5mill for å lage et digital release mini spill er nesten ikke til å tro. får bare håpe det ikke blir fjasko...

 

Hvordan kan det bli de når det allerede er betalt for ;

 

På en annen side er det kjipt om han skuffer stort med tanke på dette.

radiohodet
13 år siden

store ord fra mister Tim Schafers her... og at det skal koste 2.5mill for å lage et digital release mini spill er nesten ikke til å tro. får bare håpe det ikke blir fjasko...

 

Tåpelig kommentar. Det er dyrt å ha en gjeng programmerere i sving, og det blir jo ikke et "digitalt release mini spill" lenger. Det var jo det de trengte 300k dollar for å lage.

 

Skal mye til for at det blir en fjasko med tanke på Schafers eventyrspill-CV, men det skal nok mye til for å toppe Grim Fandango. (Som hadde et større budsjett forøvrig)

Siste fra forsiden