Spillegenden Tim Schafer og hans studio Double Fine har hatt overveldende suksess med sin såkalte «Crowd Funding»-kampanje for et nytt eventyrspill.
Opprinnelig ønsket Schafer og kompani å samle inn 400 000 dollar til et eventyrspill i ekte Monkey Island- og Grim Fandango-ånd.
Knuste alle rekorder
Gjennom en innsamlingsside hos Kickstarter sopte gjengen inn målsummen i løpet av imponerende åtte timer, og nå, med litt under en uke igjen av kampanjen, er totalsummen snart oppe i 2,5 millioner dollar.
Det har gitt studioet større muligheter.
I et intervju med Eurogamer forteller Schafer at de nå er på «informasjonssamlingsstadiet» i spillproduksjonen.
– På dette stadiet i Grim Fandango-utviklingen så jeg alle film noir-filmene jeg kom over. Nå snakker jeg med folk som Monkey Island-skaper Ron Gilbert om eventyrspill, og spiller de nye spillene, for å få hodet tilbake i eventyrspillmodus.
Han fortsetter:
– Hva har vi lært siden de forrige spillene, hva var så bra ved dem? Det er der jeg er nå.
Noen konkrete detaljer vil Schafer derimot ikke oppgi, selv om han gjerne spøker om det.
– Det skal handle om chinchillaer, nevnte jeg det? Mye pelsteknologi og nakenhet, og supervoldelig. Det blir det første faktiske «snuff»-spillet, jeg håper det gikk klart frem av Kickstarter-presentasjonen vår?
Ikke bare nostalgi
Likevel har Schafer et par smuler av informasjon til ivrige fans. Han kan nemlig fortelle at prosjektet skal holde seg til sine 2D-eventyrspillrøtter. Og det skal by på mer enn bare en ren nostalgitripp, målet er å være nyskapende i sjangeren.
– Det skal ikke være et eventyrspill som beklager seg over å være et eventyrspill. Det skal ikke prøve å være noe annet og ha en haug av actionelementer eller noe sånt. Derimot skal det være friskt og føles moderne – som det neste spillet ville ha vært dersom jeg lagde et rett etter Grim Fandango.
Schafer kan også fortelle at det kommende spillet nå har fått utvidet budsjettet sitt til å være på nivå med både Stacking og Costume Quest. Det økte budsjettet betyr også at Double Fine vil bruke lengre tid på å utvikle spillet, så den opprinnelige planlagte oktoberlanseringen i år blir forskjøvet.
Isteden ser Schafer for seg å bruke rundt ett år på spillet, noe som kan bety at det først blir ferdig på vårparten neste år. Med chinchillaer eller uten.
Les også: Tilbakeblikk på Full Throttle