For den kommende konsollen sin har Nintendo nå sikret seg flere svært kjente utviklingsverktøy, som blant annet har vært flittig brukt av både Xbox 360- og PlayStation 3-utviklere.
Filledukkeanimasjoner
Blant annet har Nintendo lisensiert fysikkmotoren Havok, samt brukergrensesnittverktøyet Scaleform, skriver Eurogamer.
Med førstnevnte kan Wii U-utviklerne for eksempel skape heftige kollisjoner, mens sistnevnte åpner for design av spreke menyer og informasjonsmoduler i spillene.
Intensjonen bak å lisensiere disse velkjente verktøyene, skal være å gjøre spillutviklingen lett tilgjengelig for utviklerne. Baktanken til Nintendo er at ved å tilby verktøy spillmakerne allerede er kjent med, vil terskelen være lavere for å få tredjepartsutviklere til å satse på konsollen.
Havok og Scaleform er en del av det større «verktøysettet» fra et selskap ved navn Autodesk. Settet inneholder også Kynapse, et verktøy for design av kunstig intelligens, og figuranimasjonsverktøyet HumanIK. Det er altså dette verktøysettet Nintendo nå har sikret til Wii U.
Se en demonstrasjon av Scaleform nedenfor.
Les også: Slik blir Wii U