Under årets Games Developer's Conference i San Francisco kjeppes spillutviklere om pressens og spillernes oppmerksomhet. Nye titler annonseres og kommende teknologi vises frem for å vinne investorenes gunst.
Denne gangen er det David Cage, den frittenkende franskmannen som står bak spill som Heavy Rain og Fahrenheit, som har med seg en teknologidemo til fesjået.
Møt Kara
I en kortfilm, simpelthen kalt «Kara», viser Cage frem musklene han har til rådighet for sitt neste PlayStation 3-spill. Filmen, som ikke skal være basert på eller hentet fra den neste tittelen Quantic Dream jobber med, demonstrerer hva den nye spillmotoren til selskapet er i stand til.
Kropps- og ansiktsbevegelsene til en skuespiller, filmes i såkalt sanntids-«Motion Capture»-teknologi og mates inn i spillmotoren. Denne legger så over hud, tårer og hår underveis. Resultatet blir, som du kan se av videoen nederst i artikkelen, svært livaktig.
Til sammenligning benyttet Heavy Rain seg av separat registrering av ansikts- og kroppsbevegelser.
I videoen møter vi assistentroboten Kara, som blir puslet sammen som et annet byggesett av robotarmer. Gradvis får roboten mer bevissthet, fra de første, automatiske testfrasene til tilsynelatende selvbevisste utsagn. Dermed klarer Cage på syv korte minutter å tegne et svært så levende bilde av roboten ved navn Kara.
Selv om Cage avviser at Kara-videoen har noe som helst med en ny tittel fra Quantic Dream, er det verdt å nevne at det første glimtet fra Heavy Rain kom fra en tilsvarende teknologidemo. I 2006 hadde nemlig Cage videoen «The Casting» i sekken, hvor en av Heavy Rains bifigurer ble vist frem.
Hva «Kara» skal brukes til gjenstår å se, men om teknologien brukes i spill fremover vil det se enda bedre ut enn i videoen, hevder Cage. Videoen er nemlig ett år gammel og fra den første versjonen av teknologien. Teknologien skal nå være i sin tredje versjon.
Les også: David Cage snakker om sitt neste spill
Les også: Anmeldelse av Heavy Rain