Tim Schafers enorme suksess med sitt såkalte «crowd funding»-prosjekt har øyensynlig inspirert flere spillmakere til å prøve seg på det samme.
Denne gangen er det hoveddesigneren fra Halo: Reach og Ghost Recon: Advanced Warfighter, Christian Allen, som henvender seg til spillerne. Han har opprettet selskapet Serellan, og fått med seg en gjeng erfarne spillutviklere.
Ser en fremtid for taktiske skytespill
Spillet Allen og hans nye selskap ønsker å lage, er det han beskriver som et «hardcore, Close Quarters Battle, taktisk skytespill», en sjanger han selv hevder at absolutt ikke er død og begravet – og det håper han nå å bevise.
Ifølge Allan selv skal spillet gå tilbake til røttene for den taktiske skytespillsjangeren. Realistiske våpen og antrekk, å ta kommandoen over en gruppe mennesker og målbaserte, ikke lineære oppdrag satt til virkelige steder rundt om i verden loves spillere som ønsker å bidra med 15 dollar eller mer.
Spillet skal få både en enspillerdel, en samarbeidsdel og selvsagt, en flerspiller.
Dersom dette høres ut som noe du kan like, har Serellan bidragsnivåer fra 15 dollar helt opp til 10 000 dollar.
Spill med sjefen
Hvis du for eksempel spytter i 7500 dollar (og bor i USA), vil Christian Allen selv besøke hjembyen din for å arrangere et LAN-party for deg og vennene dine. For 15 dollar får du derimot det ferdige spillet via digital distribusjon, samt tilgang til utviklerblogger og private diskusjonsfora.
Allens inspirasjonskilde, Tim Schafer, ba gjennom Kickstarter om at publikum bidro med 400 000 amerikanske dollar. Nå, når en knapp uke gjenstår av innsamlingskampanjen, har Schafer og hans Double Fine-studio samlet inn over to millioner mer enn det de ba om, totalt 2,42 millioner dollar.
Om Allen får samlet inn nok penger, vil vise seg innen denne måneden er omme.
Les også: Kommentar om «Crowd Funding»: Får vi en spillrevolusjon?