Intervju

– Den avanserte simulatoren ligger under overflaten

Microsoft Flight er ikke bare for nybegynnerne.

SAN FRANCISCO (Gamer.no): Etter en årrekke med Microsoft Flight Simulator ønsket selskapet en ny vending. Forrige uke kom Microsoft Flight i salg, og er en slags revitalisering av den gamle traveren. Spillet er i utgangspunktet gratis å spille, men baserer seg på mikrotransaksjoner i form av at du kjøper de kartpakkene og flyene du ønsker.

I startpakken som er gratis får man fly over Big Island på Hawaii med to ulike fly, og for 20 dollar kan man få tilgang til å fly over hele Hawaii-øygruppen. Vi tok en prat med programsjef i Microsoft, Husain Bengali, for å snakke om den nye retningen og veien videre:

– Det er altså bare å pusse støvet av den gamle sidewinder-joysticken og begynne å lese flymanualer igjen?

– Hehe, vi har laget spillet slik at du kan fly med både joystick, gamepad og mus. Opp for å gå opp, ned for å gå ned, veldig simpelt.

– Så det du sier er at man ikke behøver å være utdannet flyver for å spille spillet?

– Absolutt. Hvem som helst kan hoppe inn i et fly og få det til på et grunnleggende nivå. Vi har til og med en egen opplæringsmodus som tar deg gjennom de innledende skrittene.

Husain Bengali. Foto: Marius Jentoftsen/Gamer.no

– Hva med fansen som likte spillet som det var, vil de bli marginalisert nå som dere også bytter navn og fjerner «simulator»-uttrykket?

– Den avanserte simulasjonsdelen er fremdeles der, den ligger bare under overflaten. Det vi har gjort er å gi spillet en ekstra dimensjon med å tilby det til spillere som ikke er så erfarne, slik at de kan hoppe inn i opplevelsen uten å bli skremt av vanskelighetsgrad.

– Vi har prøvd å fjerne den høye barrieren for å komme inn i spillet. Du trenger ikke lenge ha en veldig dedikert og dyp forståelse av hvordan et fly fungerer for å ha det morsomt med dette.

– Du sier at vi nå kan fly i Hawaii og i den kommende utvidelsen Alaska, men kan du fly i resten av USA da?

– Ikke ennå. Vi fokuserer på Hawaii og Alaska til å begynne med. Vår første utvidelsespakke er Hawaii, som lar deg fly over hele øygruppen. Alaska kommer til å bli vår andre utvidelsespakke, og lanseringsdato blir annonsert på et senere tidspunkt.

– Jeg legger merke til at det er veldig grafisk detaljert, hvor nøyaktig har dere vært i gjenskapelsen av miljøene?

– Alt dette er basert på ekte kartmateriale, og under panseret ligger det avanserte beregninger av koordinater, vektordata og slikt. Mesteparten av de store vegsystemene, kystlinjen, fjell og lignende opptrer som de gjør i virkeligheten.

Les også
Sniktitt:

– Det høres jo helt fantastisk ut, med dette grafiske nivået kan vi jo fly omkring bare for å se på naturen?

– En stor del av opplevelsen er å utforske. Tidligere spill har krevd svært mye maskinvare relativt sett, hvilket gjorde at man trengte en kraftig PC for å spille det. Med Flight har vi optimalisert det slik at til tross for god grafikk, kan du spille det på relativt normale PC-er i dag.

Med Hawaiian Adventure Pack får du blant annet fly over Pearl Harbor.

– Vi har lagt flere ting til spillet for å oppmuntre til utforsking. Vi har for eksempel gjemt flere «skatter» rundt om i spillet. Disse er plassert ut på plasser med landemerker eller annen historisk betydning, og vi gir spillerne hint til hvor disse kan være, og sender deg ut på leting – dette gir deg enda en grunn til å utforske.

– Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å oppleve USA fra luften, hvilke planer har dere for utvidelsespakker omkring selve fastlandet?

– Akkurat nå fokuserer vi på disse utvidelsespakkene, og det eneste vi har annonsert så langt er Hawaii- og Alaska-pakkene. Ideen er at vi skal fortsette å lage slike utvidelsespakker, men hvilken geografi som blir tema har vi ikke helt bestemt oss for ennå.

– Jeg vet at det er en ganske aktiv fanbase omkring Microsofts flyspill. Er dere mye i kontakt med spillmiljøet for å få tilbakemelding på den nye retningen, utvidelsespakkene og så videre?

– Mange av dem ble betatestere for Flight. Vi fikk mye god tilbakemelding, og jeg tror de kan ha det mye moro med dette spillet. Det kommer kanskje ikke til å være det eneste de spiller, men når man slår av alle hjelpeverktøyene kan de nyte dybden med simulasjon. Flyvemodelleringen er nok mer sofistikert enn noen gang.

– Hvorfor gjorde dere det til en gratisutgivelse, i den grad det er det?

– Vi ville nå en så bred spillergruppe som mulig, og for å gjøre dette senket vi hindrene for å komme inn i spillet. Når vi gjør spillet gratis kan folk komme inn i spillet og se om de liker det, og hvis de gjør det kan de velge å kjøpe utvidelsespakkene. Hvis de ikke liker det, kan de fremdeles spille det som er gratis, uten å ha tapt noe på det.

– Jeg synes jo dette med utforskingen virker veldig morsomt, men jeg ser at dere har lagt til andre elementer som erfaringspoeng og medaljer. Hvor langt har dere tenkt å gå med dette – får vi for eksempel spille som kampflypilot under andre verdenskrig?

– Vi kommer ikke til å fokusere på kamp med dette spillet, da det er tenkt å fange essensen og det som er morsomt med sivil luftfart. Vi har for eksempel lagt til utfordringer i form av flyakrobatikk, hvor du må fly i stadig vanskeligere omgivelser og mønstre, lande på vanskeligere plasser og så videre. Tanken er at du skal føle den gradvise forbedringen du som flyver opplever ved å mestre stadig vanskeligere forhold. Det føles veldig givende å mestre landing i et tjern når du tidligere behøvde enorme rullebaner.

Nattflyvning.

– Vil du si at dere er inspirert av spill i andre sjangre, for eksempel bilspill, med tanke på et slikt utfordringssystem?

– Tja, vi har jo en slags karrieremodus som gjør at spilleren føler at han opplever fremgang gjennom spillet. Ved å mestre utfordringene får du tilgang til nye, og for hver utfordring får du også erfaringspoeng, som også kan gi gull, sølv eller bronsemedalje – noe som gir spilleren en bekreftelse på hva han har oppnådd.

– Vil opparbeidelsen av erfaringspoeng og medaljer være kun statistisk, eller vil det kunne gi deg nye fly og lignende?

– Nei, vi har ikke bygget inn et sånn system i spillet foreløpig. Du får riktignok ferdighetspoeng for Games for Windows Live. Spillet har 1000 poeng per i dag, og nye nedlastbare utvidelsespakker vil gi flere poeng.

– Dette er da vel en smart vei å gå for franchisen? Til syvende og sist handler det om å nå ut til flest mulig folk slik at man kan gjøre spillet sitt profitabelt, er det ikke?

– Ja, men vi kommer bare til å være suksessfull hvis vi klarer å få spillere interesserte i spillet. Det er millioner av mennesker som hver dag ser opp mot himmelen og blir fascinert av fly, så potensialet er der.

Microsoft Flight er gratis å spille og kom ut eksklusivt for Games for Windows Live 29. februar. Hawaii-utvidelsespakken som koster 20 dollar ble lansert samme dag, mens Alaska-pakken ennå ikke har fått en dato. Vi testet spillet og snakket med Bengali under årets Xbox Spring Showcase i San Francisco. Reise og opphold ble dekket av Microsoft.

Spillet kan lastes ned og prøves her.

Les også: Microsoft Flight inn for landing

Siste fra forsiden