Ken Levine og hans Irrational Games skapte dønninger i spillbransjen med BioShock i 2007. Skytespillet videreførte arven av klassiske System Shock 1 og 2 til et moderne steampunk-skytespill, som blandet effektiv historiefortelling med en tankefull politisk kommentar.
Siden den gang har de jobbet med en slags oppfølger i BioShock: Infinite, hvor vi tar turen opp fra havbunnen til skybyen Columbia. I dag ble det endelig stiftet at skytespillet treffer butikkhyllene den 19. oktober, via en pressemelding fra utgiver Take-Two.
Tidsreiser og kroktransport
Eventyret skjer i rollen som Booker DeWitt, en avskjediget spesialagent som får i oppgave å redde ungjenta Elizabeth. Hun er fanget i en borgerkrig oppe i den svevende byen, hvor hun blant annet holdes på plass av en gigantisk mekanisk fugl kalt Songbird, som du kan se litt av i traileren på bunnen av denne siden.
I tillegg til de åpenbare skuddvekslingene, byr Columbia også på lek med tidsreiser, transport via en krok festet til gigantiske skinner og et dypdykk i nok en vinkling av amerikansk politikk. Det skal også bli anledning til å besøke butikken til en heldig tilhenger av spillserien, som fikk oppkalt en bedrift etter seg.
Vi ble svært imponert både første og andre gang vi fikk ta en titt på tidlige utgaver, og BioShock: Infinite ble det hyppigste innslaget i vår kåring over 2012s mest spennende spillutgivelser.
Les også: BioShock Infinite får 1999-modus
Les også: Vår anmeldelse av BioShock 2