Etter at Tim Schafers store suksess med Kickstarter i forrige uke, har en hel spillverden fått øynene opp for den nye finansieringsmåten «crowd funding». Via Kickstarter kan spillerne selv betale hva det koster å utvikle spill, og dermed påvirke hva slags spill utviklerne lager. Nå ønsker veteranutvikleren Brian Fargo å bruke Kickstarter for å lage en oppfølger til Wasteland.
Ifølge Fargo kom ideen om å bruke Kickstarter først fra tilhengerne, som lenge har ønsket en Wasteland-oppfølger. Fargos selskap, inXile, eier rettighetene til navnet, men har til nå ikke hatt mulighet til å lage oppfølgeren.
Ettersom de med mest interesse for en Wasteland-oppfølger gjerne er eldre rollespillere med erfaring fra originalen, ønsker ikke Fargo å gjøre noen endringer med spillkonseptet:
– Spillet bør bruke fugleperspektiv, antakeligvis isometrisk, være gruppebasert og fokusert på egenskapene til figurene. Hvis man akkurat har fullført det originale Wasteland bør det føles komfortabelt å begynne å spille oppfølgeren, sier han til IGN.
Planen er å lansere spillet for PC, men senere versjoner til iOS er ikke utelukket. Problemet med mobilplattformene er de små skjermene, som ikke nødvendigvis egner seg så godt for statistikktunge rollespill.
Fargo regner med at de må ha minst én million dollar (cirka 5,8 millioner kroner) for å kunne gå i gang med utviklingen av en skikkelig oppfølger. Kickstarter-prosjektet skal starte neste måned.
Wasteland kom opprinnelig i 1988, og var et postapokalyptisk rollespill for plattformer som Commodore 64. Her måtte du lede en gruppe «desert rangers» for å utforske rapporter om uforklarlige hendelser i ødemarken, og spillet leverte taktisk kamp og en verden som endret seg avhengig av hva du gjorde.
Spillet ble utviklet av Interplay og gitt ut av Electronic Arts. Da Interplay ville lage en oppfølger noen år senere kunne de ikke bruke Wasteland-navnet. Dermed ble det første spillet i Fallout-serien født.