I kveld lanseres Dear Esther på Steam. Spillet er basert på en modifikasjon for Valves Source SDK, som opprinnelig ble lansert i 2007. I 2009 ble Valve så imponert over en videreutviklet versjon at de ga utviklerne en kommersiell Source-lisens, og nå får vi altså endelig oppleve det ferdige produktet.
Dear Esther er en slags spøkelseshistorie hvor du får utforske en mystisk og forlatt øy. Spillet fokuserer ikke på tradisjonelle spillmekanikker, men handlier i stedet om utforskning og eksperimentering.
Etter hvert som du besøker de ulike stedene på øya vil du pusle sammen informasjon om det som har skjedd, og hvorfor du befinner deg der. Men hva er egentlig virkelig, og hva er ren innbilning?
Spillet tar ikke lang tid å fullføre, men opplevelsen skal til gjengjeld være forskjellig hver gang du spiller. Mange av hendelsene du får oppleve skapes nemlig av datamaskinen underveis i spillingen.
Modifikasjonen Dear Esther har vunnet en bråte priser, og den kommersielle Steam-versjonen har blitt nominert i hele fire kategorier i årets Independent Games Festival.
Hvis Dear Esther følger Steams normale lanseringsskjema vil det bli gjort tilgjengelig omtrent klokka syv i kveld.